ALGEMENE VOORWAARDEN / VoorzieningenFonds Plus 3 jaar
1. Uitleg van begrippen en partijen
- VF+3: de verkorte naam van het landelijke VoorzieningenFonds Plus 3 jaar.
- VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A.: eigenaar en oprichter van het VoorzieningenFonds concept (verder genoemd: VoorzieningenFonds Beheer).
- Het bestuur: het bestuur van VF+3.
- Bestuursleden VF+3: oprichters van VoorzieningenFonds Beheer.
- Donateurs: deelnemers aan VF+3 (verder genoemd: Deelnemers/Deelname).
- Donatie: de verschuldigde maandelijkse bijdrage (verder genoemd: Administratiekosten).
- Aanvrager: een ondernemer (persoon) die deelnemer wil worden van VF+3.
- Schenkkring: een groep ondernemers die elkaar bij arbeidsongeschiktheid door ongeval of ziekte voorziet van een inkomen.
- Inleg: het bedrag dat maandelijks in de E-Wallet bijgeschreven wordt (en daar blijft staan), schenkingen aan zieken worden hieruit betaald.
- Wallet: digitale portemonnee
- E-Wallet VoorzieningenFonds: digitale portemonnee voor een deelnemer zolang deze deelneemt aan VF+3.
- VoorzieningenFonds Administratiekantoor: de partij die alle administratieve en financiële zaken voor VF+3 verzorgt (verder genoemd: Administratiekantoor).
- Uitlooprisico: de periode, na beëindiging, dat nog geschonken moet worden aan bestaande zieken.
- Opzegtermijn: lopende maand + 1 volledige maand.
2. Algemene bepalingen
2.1 Aanvrager is op de hoogte dat deze algemene voorwaarden onomstotelijk verbonden zijn met de statuten van Stichting VoorzieningenFonds Plus 3 jaar en verklaart bij aanmelding, deze te hebben gelezen, begrepen en hiermee akkoord te gaan.
2.2 Aanvrager is op de hoogte van de Privacyverklaring VoorzieningenFonds, welke van toepassing is voor VF+3, en verklaart hiernaar te handelen.
2.3 Aanvrager verklaart hierbij dat hij/zij nooit informatie van of over andere deelnemers, op welke wijze dan ook, zal delen met derden.
2.4 Aanvrager verklaart akkoord te gaan dat, zodra deelname aan de schenkkring is ingegaan, de volgende (persoons)gegevens gedeeld kunnen worden met alle deelnemers van VF+3; a) voor- en achternaam; b) plaats; c) bedrijfsnaam en -activiteit; d) e-mailadres.
2.5 Aanvrager verklaart akkoord te gaan dat, bij aanvraag van een schenking, de volgende (persoons)gegevens door VF+3 gedeeld kunnen worden met de Arbodienst (zie artikel 9); a) NAW-gegevens; b) geboortedatum; c) bedrijfsnaam en -activiteit; d) telefoonnummer; e) e-mailadres; d) datum ziekmelding; e) het opgegeven arbeidsongeschiktheidspercentage; f) verwachte duur van de ziekteperiode.
2.6 Aanvrager verklaart, alle wijzigingen die van belang zijn voor (deelnemers van) VF+3, met name de volgende wijzigingen per direct door te geven c.q. aan te passen in het eigen account van VF+3: naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, IBAN particuliere rekening.
2.7 Aanvrager is op de hoogte dat alle wijzigingen, ziekmeldingen en overige relevante informatie, verband houdend met deelname aan VF+3, doorgegeven moeten worden en verklaart de richtlijnen van VF+3 hierbij op te volgen.
2.8 Aanvrager is op de hoogte dat het maximale saldo (de buffer) op zijn/haar E-Wallet 36 keer het maandbedrag van de gekozen
inleg is. Zodra het E-Wallet saldo boven de buffer komt, wordt de incasso van de inleg gestaakt. Indien het saldo onder de buffer komt (bijvoorbeeld vanwege een schenking), wordt de incasso van de inleg weer geactiveerd. Hiervoor genoemd heeft geen invloed op de maandelijkse incasso van de administratie-en E-Walletkosten.
2.9 Aanvrager verklaart dat hij/zij een eigen en uniek e-mailadres gebruikt bij deelname aan VF+3.
2.10 Aanvrager verklaart in het bezit te zijn van een geldig Nederlands legitimatiebewijs of Europees paspoort.
2.11 Aanvrager verklaart in het bezit te zijn van een Nederlands particulier IBAN, welke voor zijn/haar deelname aan VF+3 gebruikt kan worden.
3. Deelname / acceptatie
Aanvrager verzoekt deelnemer te worden van het landelijke VoorzieningenFonds VF+3.
3.1 Aanvrager verklaart dat hij/zij, bij aanvang deelname aan de schenkkring, de leeftijd van 66 jaar nog niet heeft bereikt.
3.2 Aanvrager verklaart een geldige inschrijving bij de Kamer van Koophandel te hebben en ontvangt een inkomen door uitoefening van activiteiten binnen het ingeschreven bedrijf.
3.3 Aanvrager verklaart dat hij/zij, bij aanvang deelname aan de schenkkring, niet geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is (m.a.w. aanvrager is voor 100% in staat de activiteiten, zoals bedoeld in het vorige artikel, uit te oefenen).
3.4 Aanvrager verklaart niet te verwachten in de komende 6 maanden arbeidsongeschikt te worden, als gevolg van een reeds bestaande ziekte of aandoening.
3.5 Aanvrager verklaart niet te verwachten in de komende 12 maanden arbeidsongeschikt te worden, als gevolg van psychische klachten, een burnout of vergelijkbare aandoening.
3.6 Aanvrager is op de hoogte dat bij keuze van een inleg-/schenkingsvariant van meer dan € 1.000,- op het moment dat een schenking wordt aangevraagd, de IB-aangifte van het voorgaande jaar (o.b.v. een geheel kalenderjaar als zelfstandig ondernemer) en/of een accountantsverklaring moet worden ingeleverd.
3.7 Aanvrager is op de hoogte dat in aanvulling op artikel 6.3 van deze voorwaarden, pas sprake is van deelname (altijd op de eerste van een maand) aan de schenkkring, als de E-Wallet in de voorgaande maand vóór de 25e tot stand is gekomen.
3.8 Aanvrager verklaart hierbij op de hoogte te zijn van de overeenkomstige toepassing van artikel 9 van de statuten.
3.9 Het bestuur behoudt zich het recht voor om een aanmelding om haar moverende redenen niet in behandeling te nemen. Dit ter bescherming van VoorzieningenFonds VF+3.
4. Inleg- & Schenkingsvarianten
4.1 Aanvrager is op de hoogte dat de inleg-/schenkingsvariant bij VF+3 gelijk is aan de schenkingsvariant waarmee wordt deelgenomen aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct, maar minimaal € 1.000,- en maximaal € 3.000,-.
4.2 Het te ontvangen bedrag bij ziekte mag niet hoger zijn (boven matigheid) dan het gemiddelde maandelijkse inkomen over de periode van de voorgaande 36 maanden.
4.3 De hoogte van de inleg kan tussentijds, rekening houdend met artikel 4.1, 4.2 en 4.4 t/m 4.6, worden gewijzigd per 01-01 en 01-07.
4.4 Wijziging van de inleg is niet mogelijk tijdens ziekte van het deelnemer, tevens zijn artikel 3.3 en 3.4 van toepassing.
4.5 Een aanvraag tot wijziging kan alleen door het deelnemer zelf worden gedaan en dient maximaal 2 maanden maar uiterlijk 1 maand vóór 01-01 of 01-07 door het Administratiekantoor te zijn ontvangen. Indien hier niet aan wordt voldaan vervalt de aangevraagde wijziging.
4.6 Aanvrager verklaart hierbij op de hoogte te zijn van de overeenkomstige toepassing van artikel 9 van de statuten.
5. Wachttijd en uitloop
Aanvrager verklaart op de hoogte te zijn van het volgende;
5.1 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start na een wachttijd van 720 dagen (2 jaar).
5.2 Het uitlooprisico is 6 maanden.
6. Eenmalige inschrijfkosten
6.1 Aanvrager verklaart de eenmalige inschrijfkosten van € 395,00 excl. btw (€ 477,95 incl. btw) per Ideal te betalen aan VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. (verder genoemd: VoorzieningenFonds Beheer). Hiervoor ontvangt aanvrager van VoorzieningenFonds Beheer een betaallink.
6.2 Reeds betaalde inschrijfkosten worden niet gerestitueerd.
6.3 Zodra de eenmalige inschrijfkosten door VoorzieningenFonds Beheer zijn ontvangen start het proces tot deelname aan VF+3.
7. Kosten
7.1 Ongeacht de gekozen inleg-/schenkingsvariant betaalt elk deelnemer administratiekosten van € 8,50 per maand. Dit bedrag is bestemd voor VF+3/Administratiekantoor. Dit is voor administratie-, software-, arbo- en beheerkosten en kan jaarlijks worden verhoogd.
7.2 Voor het gebruik van de E-Wallet VoorzieningenFonds worden maandelijks € 11,00 E-Walletkosten in rekening gebracht. Deze worden ineens met het bedrag volgens artikel 7.1 door het Administratiekantoor geïnd. Dit bedrag kan jaarlijks worden verhoogd.
7.3 De bedragen volgens artikel 7.1 en 7.2 worden maandelijks vooraf, rond de 1e geïnd.
7.4 Indien een deelnemer het niet eens is met een aanpassing volgens artikel 7.1 en/of 7.2 kan hij/zij zijn deelname opzeggen per datum aanpassing met inachtneming van artikel 13.
7.5 Alle genoemde bedragen in artikel 6 en 7 zijn van toepassing vanaf augustus 2025.
8. VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet)
8.1 Een E-Wallet (VoorzieningenFondsrekening) is een virtueel account dat is ondergebracht bij Intersolve eWalletservice. Het is een Wallet (digitale portemonnee) dat gekoppeld wordt aan de eigen Nederlandse particuliere betaalrekening van deelnemer.
8.2 Nadat het bedrag van de eenmalige inschrijfkosten volgens artikel 6 is bijgeschreven op de rekening van VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. vraagt het Administratiekantoor voor deelnemer een E-Wallet aan.
8.3 Deelnemer machtigt hierbij het Administratiekantoor om haar/zijn eigen E-Wallet te beheren en de administratie- en E-Walletkosten te innen en schenkingen te doen aan zieke deelnemers van VF+3.
8.4 De gelden in de E-Wallet zijn veiliggesteld in een Stichting Derdengelden Intersolve speciaal voor het VoorzieningenFonds. Bij faillissement van Intersolve vallen deze gelden buiten de boedel.
8.5 De E-Wallet is geblokkeerd en wordt uitsluitend gebruikt voor VF+3 tijdens deelname aan de schenkgroep.
8.6 Deelnemer verklaart een geldig ID bewijs volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve, te uploaden in de Wallet omgeving.
8.7 Deelnemer verklaart, indien Intersolve hierom vraagt, een recent afschrift van zijn/haar Nederlandse particuliere betaalrekening of andere documenten volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve aan te leveren.
8.8 De Nederlandse particuliere betaalrekening bedoelt onder artikel 8.7 wordt geregistreerd als tegenrekening.
8.9 Deelnemer machtigt het Administratiekantoor om maandelijkse de gekozen inleg, administratie- en E-Walletkosten te incasseren van de tegenrekening van het deelnemer naar zijn/haar eigen E-Wallet.
8.10 De maandelijkse E-Walletkosten kunnen worden vermeerderd met de negatieve rente zoals beschreven in artikel 8.13.
8.11 De incasso vindt maandelijks (vooraf) plaats rond de eerste van de maand betreffende de volgende maand.
8.12 Indien deze incasso, om welke reden dan ook, niet geslaagd is dan wordt deelnemer gewaarschuwd. Deelnemer dient dan binnen een maand de betalingsachterstand in te lopen. Bij overschrijding van deze termijn vervalt het recht op schenkingen, maar alle betalingsverplichtingen blijven bestaan.
8.13 Indien een systeembank negatieve rente in rekening brengt bij Intersolve eWalletservice dan zal deze negatieve rente maandelijks worden doorberekend aan deelnemer. Het bedrag van de negatieve rente zal automatisch, als onderdeel van de E-Walletkosten, worden geïncasseerd van de tegenrekening en hierna afgeschreven van zijn/haar E-Wallet.
8.14 Indien Intersolve eWalletservice de kosten indexeert of om andere reden verhoogt, dan bestaat de mogelijkheid dat deze verhoging wordt doorberekend aan aanvrager en automatisch wordt geïncasseerd van zijn/haar E-Wallet.
8.15 In geval van tegenstrijdigheid tussen, alle bepalingen in deze voorwaarden aangaande de Wallet en de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ van Intersolve eWalletservice prevaleren de voorwaarden van Intersolve eWalletservice.
8.16 Deelnemer kan de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ via het eigen Mijn-VF+3 account inzien en downloaden.
Op www.intersolve.eu/voorzieningenfonds/ zijn altijd de meest recente voorwaarden in te zien.
8.17 Nadat er bedragen op de E-Wallet zijn bijgeschreven kan deelnemer het saldo, en bij-/afschrijvingen van de eigen E-Wallet digitaal inzien via het eigen VoorzieningenFonds account.
8.18 Deelnemer is op de hoogte dat het maximale saldo (de buffer) op zijn/haar E-Wallet 36 keer het maandbedrag van de gekozen inleg is. Zodra het E-Wallet saldo boven de buffer komt, wordt de incasso van de inleg gestaakt. Indien het saldo onder de buffer komt (bijvoorbeeld vanwege een schenking), wordt de incasso van de inleg weer geactiveerd. Hiervoor genoemd heeft geen invloed op de maandelijkse incasso van de administratie- en E-Walletkosten.
8.19 In aanvulling op artikel 15 van de statuten (ontbinding van VF+3), blijft het saldo op de E-Wallets (VoorzieningenFondsrekeningen) altijd eigendom van de deelnemers.
9. Ziek- en herstelmelding / controle
9.1 Als een zieke deelnemer van een Regionaal VoorzieningenFonds 20 maanden aaneengesloten een schenking heeft ontvangen, dan zal het Administratiekantoor de deelnemer aanschrijven met de vraag of de zieke gebruik wenst te gaan maken van de schenking van VF+3. Indien van toepassing zal VFA de Arbodienst inschakelen.
9.2 Als een zieke deelnemer van het VoorzieningenFonds NL-direct 23 maanden aaneengesloten een schenking heeft ontvangen, dan zal het Administratiekantoor, zonder tegenbericht, de schenking in laten gaan bij VF+3.
Arbodienst
9.3 VF+3 schakelt bij elke aanvraag tot schenking en bij een verhoging van het arbeidsongeschiktheidspercentage een gecertificeerde Arbodienst in. Overal waar door VF+3, zonder verdere toelichting, gesproken wordt over Arbodienst wordt de met VF+3 samenwerkende Arbodienst bedoeld.
9.4 De zieke deelnemer verklaart bereid te zijn mee te werken aan controles door een arbeidsdeskundige en/of Arboarts van, of toegewezen door, de Arbodienst. Indien hieraan, zonder zwaarwegende argumentatie, geen medewerking wordt verleend zal de (aangevraagde) schenking per direct worden stopgezet en kan VF+3 volgens artikel 6 van de statuten handelen.
9.5 Pas nadat de Arbodienst de mate van arbeidsongeschiktheid van het zieke deelnemer heeft bevestigd en het Administratiekantoor hiervan op de hoogte heeft gesteld, zal het Administratiekantoor de (aangepaste) schenking in werking stellen.
9.6 Een herstelmelding of wijziging van het arbeidsongeschiktheidspercentage moet door het deelnemer zelf per omgaande volgens de richtlijnen van VF+3, worden doorgegeven aan het Administratiekantoor.
9.7 Bij een wijziging van het arbeidsongeschiktheidspercentage verplicht het deelnemer zich om de volgende gegevens aan het Administratiekantoor door te geven; a) deelnamenummer en naam; b) datum wijziging percentage; c) percentage
van arbeidsongeschiktheid.
9.8 Bij de herstelmelding verplicht het deelnemer zich om de volgende gegevens aan het Administratiekantoor door te geven;
a) deelnamenummer en naam; b) datum herstel.
9.9 Bij het vaststellen van het arbeidsongeschiktheidspercentage is de met VF+3 samenwerkende Arbodienst leidend. Indien het deelnemer niet akkoord gaat met het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage dan is het deelnemer geoorloofd om op eigen kosten een zelfgekozen gecertificeerde Arbo- of Bedrijfsarts in te schakelen. Indien deze een hoger arbeidsongeschiktheidspercentage vaststelt, dan kan dit middels een schriftelijke verklaring worden voorgelegd aan met VF+3 samenwerkende Arbodienst, deze zal hierna de situatie opnieuw beoordelen.
9.10 Indien de, bij artikel 9.9 bedoelde zelfgekozen, Arbo- of Bedrijfsarts niet over een geldige certificatie beschikt, zal een verklaring niet in behandeling worden genomen en zal het, door de met VF+3 samenwerkende Arbodienst, vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage worden gehandhaafd.
9.11 Deelnemer is op de hoogte dat, als deelnemer 100% hersteld is voordat deze 36 maanden een schenking heeft ontvangen uit VF+3, zijn/haar deelname wordt beëindigd per de 1e van de maand volgend op uitbetaling van de laatste schenking. Tevens vervalt daarbij het recht op nieuwe schenkingen.
9.12 Misbruik van deze schenkingsregeling kan tot ontzetting van deelname leiden.
10 Schenkingen ontvangen
10.1 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start, rekening houdend met artikel 10.2 na een wachttijd van 720 dagen (2 jaar).
10.2 Een schenking vindt uitsluitend plaats in aanvulling op deelname aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
10.3 Uitbetaling van de schenking is altijd maandelijks achteraf vóór de 10e van de maand.
10.4 Aan een zieke wordt maximaal 3 jaar aaneengesloten maandelijks geschonken.
10.5 Deelnemer verklaart akkoord te gaan met het geven van inzage in de jaarcijfers als daarom, tijdens een periode van ziekte, wordt gevraagd door het VoorzieningenFonds Administratiekantoor. Indien hieraan geen medewerking wordt verleend zal de schenking per direct worden stopgezet en kan VF+3 volgens artikel 6 van de statuten handelen.
10.6 De te ontvangen schenkingsbedragen worden door de schenkers gestort in de E-Wallet VoorzieningenFonds van de zieke, waarna het totale schenkbedrag ineens wordt doorgestort op de tegenrekening (zie artikel 8.8) van de zieke.
11. Schenkingen doen
11.1 Deelnemer verklaart om maandelijks vanaf zijn/haar eigen Wallet een bedrag, verder genoemd de ‘betaalde schenking’, te zullen schenken aan elk deelnemer die volgens artikel 10 recht heeft op een schenking ontstaan nádat de nieuwe deelnemer actief deelneemt aan de schenkkring van VF+3.
11.2 Een betaalde schenking kan nooit hoger zijn dan het saldo van ieders eigen E-Wallet. Een negatief saldo op de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds VF+3 is om deze reden derhalve niet mogelijk.
11.3 De totale schenking aan een deelnemer wordt naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant verdeeld over de schenkende deelnemers.
11.4 Als er een tekort aan schenkingssaldo is bij een van de deelnemers aan VF+3, dan wordt dit tekort naar rato verdeeld over de overige schenkende deelnemers.
11.5 Bij overlijden van een schenkend deelnemer kan het maandelijkse schenkbedrag, per de 1e van de maand volgend op overlijden naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant worden verdeeld over de overig schenkende deelnemers.
11.6 Aanvrager verklaart op de hoogte te zijn dat, schenkende deelnemers; a) niet vóóraf op de hoogte worden gesteld van aanstaande schenkingen; b) inzicht krijgen middels de E-Wallet inzage (artikel 8.17) welk bedrag, aan welke deelnemer, is geschonken.
12. Inkomsten- en schenkbelasting
12.1 Schenkingen vallen niet onder het begrip ‘inkomen’ zoals vermeld in de wet op de Inkomstenbelasting.
12.2 Voor de schenker is de schenking niet aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting.
12.3 De ontvangen schenking is uitsluitend belast met successierechten indien de drempel wordt overschreden (zie punt 10 Successierechten).
12.4 Het saldo van de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds wordt gerekend in Box 3 (spaargeld) van de Wet Inkomstenbelasting (artikel 5.3 sub 1 deelnemer e).
12.5 Nadat de E-Wallet een heel kalenderjaar door het deelnemer is gebruikt, kan jaarlijks een overzicht worden gedownload via de E-Wallet inzage. Dit overzicht kan gebruikt worden voor de belastingaangifte.
12.6 Indien de totale bezittingen bij de belastingplichtige hoger zijn dan, de vrijstelling (heffingsvrij vermogen), dient hierover afgerekend te worden in box 3.
12.7 De ontvangen schenkingen, boven de geldende vrijstelling zijn belast met schenkbelasting (Successiewet art. 1 sub 3).
12.8 Om van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken mag het totaal geschonken bedrag per deelnemer aan één zieke deelnemer dus niet hoger zijn dan de geldende vrijstelling per kalenderjaar. (Let op: voor de schenkbelasting tellen samenwonenden en gehuwden als één. Zij mogen gezamenlijk maximaal het vrijgestelde bedrag (Successiewet art. 1 sub 3) per jaar schenken. Dit kan o.a. van belang zijn bij firmanten van een VOF.)
12.9 Wordt deze grens wèl overschreden dan is, over het bedrag boven de vrijstelling, de geldende schenkbelasting verschuldigd (Successiewet art. 24 sub 1). Dit zal zich hooguit voordoen bij een zeer gering aantal deelnemers in een Vereniging VoorzieningenFonds èn veel langdurige ziektegevallen binnen dezelfde Vereniging VoorzieningenFonds.
12.10 Verantwoording aan de belastingdienst van inkomsten en schenkingen behoort tot de verantwoordelijkheid van elk individueel deelnemer en kan nooit verhaald worden op VF+3, het Administratiekantoor of VoorzieningenFonds Beheer.
12.11 Kennisneming en gebruikmaking van de actuele belastingtarieven en -vrijstellingen behoren tot de verantwoordelijkheid van elk individueel deelnemer.
13. Opzegging en beëindiging
13.1 Deelname kan maandelijks worden opgezegd rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand.
13.2 De opzegging moet volgens de richtlijnen van VF+3 door het Administratiekantoor zijn ontvangen.
13.3 Deelnemer blijft, vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen, medeverantwoordelijk voor uitbetaling van schenkingen aan reeds bestaande zieken, met een maximale schenkingsduur van 6 maanden (uitlooprisico).
13.4 Deelnemer is, niet meer verantwoordelijk voor zieken ontstaan vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen.
13.5 Deelnemer kan geen schenking meer aanvragen vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen.
13.6 Deelnemer is op de hoogte dat, als deelname van aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct tussentijds wordt beëindigd, ongeacht door wie en ongeacht de reden, deelname aan VF+3 per diezelfde datum wordt beëindigd.
13.7 Bij overlijden van deelnemer vervalt deze overeenkomst, rekening houdend met de opzegtermijn, per de eerste van de maand volgend op ontvangst van het bericht van overlijden, door het Administratiekantoor.
13.8 Onder de verantwoordelijkheid van deelnemer valt dat deze een erfgenaam op de hoogte stelt; a) van deze overeenkomst; b) dat de tegenrekening (artikel 8.8) niet wordt opgezegd voordat aan alle administratieve en/of financiële voorwaarden is voldaan in verband met deelname aan VF+3; c) dat het saldo van de E-Wallet wordt teruggestort op de tegenrekening.
13.9 Als niet is voldaan aan artikel 13.8 en het saldo moet worden overgemaakt op een ander rekeningnummer t.n.v. een erfgenaam dan zal; a) erfgenaam een verklaring van erfrecht overleggen; b) erfgenaam door Intersolve gevraagde documenten zoals ID-bewijs en bankafschrift overleggen; c) erfgenaam de geldende extra kosten overmaken aan Administratiekantoor waarna het saldo zal worden overgemaakt op een betaalrekening van erfgenaam.
13.10 Administratiekantoor zal erfgenaam vooraf op de hoogte stellen van de extra kosten volgens artikel 13.9.c en erfgenaam hiervoor een factuur doen toekomen.
13.11 Bij elke vorm van beëindiging van Deelname, anders dan overlijden (zoals beschreven in de statuten) kan de scheidende deelnemer, na verrekening van verplichtingen die voortvloeien uit deelname, beschikken over het saldo van zijn eigen VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet).
13.12 Alleen door een schriftelijke verklaring afkomstig van en ondertekend door het bestuur van VF+3 kan worden afgeweken van het gestelde in de artikelen 13.1 tot en met 13.11.
14. Deelname tijdens verblijf in het buitenland
Rekening houdend met het volgende kan een deelnemer die woonachtig is in het buitenland deelnemen aan de schenkkring.
14.1 De afstand van het woonadres tot aan de Nederlandse grens is maximaal 25 kilometer.
14.2 Deelnemer voldoet aan het gestelde in artikelen 14.4 en 14.5.
Rekening houdend met het volgende kan een deelnemer die tijdelijk in het buitenland verblijft, op een afstand van meer dan 25 kilometer vanaf de Nederlandse grens, deel blijven nemen aan de schenkkring.
14.3 Het betreft een verblijf in het buitenland van langer dan 2 maanden maar maximaal 12 maanden.
14.4 De belastingaangifte vindt tijdens het verblijf in het buitenland plaats in Nederland.
14.5 Het deelnemer moet telefonisch en per e-mail bereikbaar zijn.
14.6 Tijdens de tijdelijke buitenlandperiode is er sprake van een ‘slapende deelname’. Dit betekent het volgende; a) de maandelijkse incasso van de inleg, administratie- en E-Walletkosten en eventueel overige kosten blijft gewoon plaatsvinden; b) deelnemer blijft mee schenken aan reeds bestaande zieken; c) deelnemer kan geen aanspraak maken op een schenking; d) deelnemer schenkt niet mee aan een nieuwe zieke ten tijde van de buitenlandperiode; e) zodra deelnemer weer terug is in Nederland is de deelname direct weer volledig van kracht met alle rechten en plichten; f) deelnemer gaat per de eerste van de maand volgend op terugkomst in Nederland ook mee schenken aan de zieken zoals bedoeld onder artikel 14.6.d.
14.7 Deelnemer is verplicht om, een tijdelijk verblijf in het buitenland van langer dan 2 maanden, uiterlijk 30 dagen voor vertrek te melden bij het Administratiekantoor.
STATUTEN - VoorzieningenFonds Plus 3 jaar
Artikel 1 Naam en zetel
1.1 De Stichting draagt de naam: Stichting VoorzieningenFonds Plus 3 jaar (verder genoemd VF+3)
1.2 Zij heeft haar zetel in de gemeente: Hengelo
1.3 Het bestuur draagt zorg voor inschrijving van VF+3 in het handelsregister.
Artikel 2 Doel
2.1 Het doel van VF+3 is het faciliteren van een arbeidsongeschiktheidsvoorziening, in de vorm van een landelijke schenkkring voor donateurs van de VF+3.
2.2 Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:
- het werven van donateurs;
- het ontvangen van donaties;
- het goedkeuren en zorgdragen van de schenkingen door en aan donateurs ingeval van ziekte.
Artikel 3 Algemene bepalingen
3.1 Deelname aan VF+3 betekent donateur zijn. Donateurs zijn zij die zich hebben verplicht een financiële bijdrage, die door het bestuur is vastgesteld, te doen aan VF+3.
3.2 Donateurs hebben een geldige inschrijving bij de Kamer van Koophandel en ontvangen een inkomen door uitoefening van activiteiten binnen het ingeschreven bedrijf.
3.3 Donateurs zijn, bij aanvang deelname aan de schenkkring, 100% in staat de activiteiten, zoals bedoeld in het vorige artikel, uit te oefenen.
3.4 Een donateur heeft uitsluitend recht op een schenking indien deze 23 maanden een schenking heeft ontvangen uit deelname aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
3.5 Donateurs maken uitsluitend gebruik van het E-Walletsysteem van het VoorzieningenFonds (VoorzieningenFondsrekening).
3.6 Donateurs verbinden zich altijd aan de laatste versie van de algemene voorwaarden van NL-direct.
Artikel 4 Uitleg van begrippen
1- VF+3: de verkorte naam van Stichting VoorzieningenFonds Plus 3 jaar
2- Het bestuur: het bestuur van VF+3.
3- Bestuursleden VF+3: oprichters van VoorzieningenFonds Beheer.
4- Donateurs: deelnemer aan VF+3 (verder genoemd: Donateurs).
5- Donatie: de verschuldigde maandelijkse bijdrage (verder genoemd: Administratiekosten).
6- Schenkkring: een groep ondernemers die elkaar bij arbeidsongeschiktheid door ongeval of ziekte voorziet van een inkomen.
7- Inleg: het bedrag dat maandelijks in de E-Wallet bijgeschreven wordt (en daar blijft staan), schenkingen aan zieken worden hieruit betaald.
8- E-Wallet VoorzieningenFonds: digitale portemonnee voor een donateur zolang deze deelneemt aan VF+3.
9- VoorzieningenFonds Beheer: eigenaar en oprichter van het VoorzieningenFonds concept.
10- VoorzieningenFonds Administratiekantoor: de partij die alle administratieve en financiële zaken voor VF+3 verzorgt (verder genoemd: Administratiekantoor).
Artikel 5 Donateurschap
- Donateurs zijn: deelnemers aan VF+3.
- Donateurs zijn: zij die zich hebben aangemeld en zijn toegetreden onder de geldende voorwaarden.
- Donateurs zijn: zij die ook deelnemen aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
- Het donateurschap is persoonlijk en kan niet worden overgedragen of door erfopvolging worden verkregen.
- Donateur worden kan maandelijks.
Artikel 6 Beëindiging van het donateurschap
6.1 Het donateurschap eindigt; a) door overlijden; b) door opzegging door de donateur; c) door opzegging door VF+3; d) door ontzetting.
6.2 Beëindiging door overlijden; indien een donateur is overleden vervalt het doen van schenkingen aan andere zieken, artikel 6.3 is hierbij van toepassing.
6.4 Opzegging van de donateurschap door de donateur kan maandelijks, rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand. Opzegging geschiedt schriftelijk of per e-mail aan het Administratiekantoor.
De donateur kan echter zijn donateurschap met onmiddellijke ingang opzeggen: a) binnen een maand nadat hij/zij op de hoogte is gesteld van een besluit waarbij de rechten van de donateurs zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, tenzij het een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen betreft; b) binnen een maand nadat een donateur een besluit is meegedeeld tot omzetting VF+3 in een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing.
6.5 Opzegging van de donateurschap door VF+3 kan worden gedaan; a) wanneer deelname van donateur aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct tussentijds wordt beëindigd, ongeacht door wie en ongeacht de reden; b) wanneer een donateur, na daartoe bij herhaling schriftelijk te zijn aangemaand, twee maanden niet volledig aan zijn geldelijke maandelijkse verplichtingen jegens VF+3 en/of aan de schenkkring VF+3 heeft voldaan; c) wanneer de donateur heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die op dat moment door de statuten voor de donateurschap worden gesteld. De opzeggingstermijn is ten minste vier weken, binnen deze termijn blijven alle financiële verplichtingen van kracht. De opzegging geschiedt steeds schriftelijk met opgave van reden(en).
6.6 Ontzetting uit het donateurschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een donateur in strijd met de wet, statuten, reglementen of besluiten van VF+3 handelt of wanneer de donateur VF+3 op onredelijke wijze benadeelt. Ontzetting geschiedt door het bestuur van VF+3, dat de donateur zo spoedig mogelijk van het besluit in kennis stelt, met opgave van de reden(en).
6.7 De betreffende donateur volgens artikel 6.5 is bevoegd binnen één maand na de ontvangst van de kennisgeving van ontzetting in beroep te gaan bij de kantonrechter te Almelo (Overijssel). Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is de donateur geschorst en heeft de donateur geen recht op een schenking.
Artikel 7 Kosten
7.1 Iedere donateur is maandelijks administratie- en E-Walletkosten verschuldigd.
7.2 De bedragen worden vastgesteld in de algemene voorwaarden, waaraan iedere donateur zich bij aanmelding verbindt.
Artikel 8 VoorzieningenFonds Administratiekantoor
8.1 VF+3 heeft een samenwerking met VoorzieningenFonds Administratiekantoor.
8.2 Het Administratiekantoor voert in opdracht van VF+3 alle administratieve en financiële handelingen uit.
8.3 Het Administratiekantoor is bevoegd om in alle gevallen uit naam van, als vertegenwoordiger van en namens VF+3 op te treden.
Artikel 9 Inleg
9.1 Bij aanvang kiest iedere donateur, rekening houdend met zijn/haar inkomen, voor een inleg-/schenkingsvariant. Deze is minimaal € 1.000,- en mag niet hoger zijn dan de schenkingsvariant waarmee wordt deelgenomen aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
9.2 Uitzondering op artikel 9.1 zijn de deelnemers met een inleg-/schenkingsvariant van € 750,- aan een Regionaal VoorzieningenFonds, zij mogen deelnemen met de inleg-/schenkingsvariant van € 1.000,-.
9.3 Indien de donateur de inleg-/schenkingsvariant wil verhogen, dient dit in overeenstemming te zijn met de laatste IB aangifte.
9.4 Indien een donateur heeft gekozen voor een inleg-/schenkingsvariant hoger dan € 1.000,- dan dient de donateur, op het moment van aanvraag van een schenking (bij ziekte), de IB-aangifte van het voorgaande 3 jaren of een verklaring van de accountant aan te leveren bij het Administratiekantoor.
9.5 Indien de inkomstenverklaring uit artikel 9.4 niet wordt ingeleverd of niet overeenstemt met de gekozen inleg-/schenkingsvariant, dan; a) zal de schenking, nooit hoger zijn dan het gemiddelde maandelijkse inkomen over de periode van de voorgaande 12 maanden, maar minimaal o.b.v. € 1.000,- zijn; b) zullen eventueel lopende schenkingen aan zieken op basis van de eerst gekozen inleg-/schenkingsvariant gehandhaafd blijven; c) kan de donateur de hoogte van de inleg-/schenkingsvariant volgens artikel 9.6 aan laten passen; d) kunnen reeds bijgeschreven inlegbedragen pas bij overschrijding van de bufferstand teruggestort worden op de tegenrekening.
9.6 De hoogte van de inleg kan tussentijds, rekening houdend met artikel 9.1 t/m 9.5, worden gewijzigd per 01-01 en 01-07.
9.7 Ongeacht een aanpassing van de inleg, zal tijdens een schenking aan een zieke donateur, de inleg van alle donateurs ten tijde van de start van deze schenking maatgevend zijn, gedurende de gehele schenkingsperiode (ziekte).
9.8 Een zieke donateur blijft gedurende een schenkingsperiode verplicht om de maandelijkse inleg te voldoen op zijn eigen VoorzieningenFondsrekening.
9.9 Het Administratiekantoor heeft, naast de in artikel 9 genoemde situaties, altijd de mogelijkheid om voor controledoeleinden IB aangiftes en/of een accountantsverklaring bij een donateur op te vragen.
Artikel 10 Schenking
10.1 VF+3 is opgezet om ondernemers in hun eerste levensbehoefte te kunnen voorzien ingeval van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid. Uitsluitend in aanvulling op deelname aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
10.2 Een ontvangen schenking, zal slechts een basisvoorziening betekenen en geen vervanging van eerder genoten inkomen.
10.3 De totale schenking aan de zieke deelnemer(s) wordt naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant verdeeld over de schenkende donateurs.
10.4 Als de saldi van alle donateurs aan VF+3 ontoereikend zijn zal de maandelijkse schenking naar rato, afhankelijk van de inleg-/schenkingsvariant worden verdeeld over de zieke donateurs. In dat geval is het mogelijk dat zieken niet het volledige bedrag geschonken krijgen.
10.5 De donateur die de schenking ontvangt schenkt niet aan zich zelf, maar neemt wel deel aan de schenking aan eventuele overige zieke donateurs.
10.6 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start aansluitend op na een wachttijd van 720 dagen.
10.7 Bij de berekening van een schenking wordt elke maand op 30 dagen gesteld (de berekeningsmaand is 30 dagen).
10.8 Uitbetaling van de schenking is altijd achteraf.
Artikel 11 Bestuur
11.1 Het bestuur van VF+3 bestaat uit een of meer personen. VF+3 wordt bestuurd door een bestuur bestaande uit een door het bestuur te bepalen aantal van tenminste drie leden. Bestuursleden worden benoemd en ontslagen door het bestuur.
11.2 Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden vervuld.
11.3 Zowel rechtspersonen als natuurlijke personen zijn benoembaar tot bestuurslid.
11.4 Het bestuur kan een rooster van aftreden vaststellen, krachtens welk rooster elke drie jaar één bestuurslid aftreedt. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is terstond herbenoembaar.
11.5 Het bestuurslidmaatschap eindigt: a) door zijn aftreden volgens het eventuele rooster van aftreden; b) op zijn eigen verzoek door schriftelijk bedanken; c) door zijn faillissement of zijn surséance van betaling of indien de schuldsaneringsregeling op hem van toepassing wordt; d) door zijn ondercuratelestelling; e) door zijn overlijden; f) door zijn ontslag verleend door het bestuur om gewichtige redenen; g) door zijn ontslag door de rechtbank op grond van het bepaalde bij de wet.
11.6 De bestuursleden genieten als zodanig geen beloning voor hun werkzaamheden.
11.7 Indien het bestuur tijdelijk uit minder dan drie, respectievelijk uit minder dan door het bestuur vastgestelde aantal bestuursleden bestaat blijft het niettemin bevoegd, onder gehoudenheid zo spoedig mogelijk zodanige maatregelen te treffen dat in de vacature(s) kan worden voorzien.
Bestuursvergaderingen
11.8 Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een ander bestuurslid zulks gewenst acht. De oproeping tot een vergadering geschiedt schriftelijk tenminste zeven dagen van tevoren -de dag der oproeping en die der vergadering niet meegerekend- onder vermelding van de plaats van de vergadering en de te behandelen onderwerpen.
11.9 Indien de bijeenroeping niet schriftelijk is geschied of onderwerpen aan de orde komen die niet bij de oproeping werden vermeld, dan wel de bijeenroeping is geschied op een termijn korter dan zeven dagen, is een geldige besluitvorming van het bestuur niettemin mogelijk, mits in de betreffende vergadering alle in functie zijnde bestuursleden aanwezig zijn en geen der bestuursleden zich alsdan tegen de besluitvorming verzet.
11.10 De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter en bij diens afwezigheid door een door de vergadering aan te wijzen ander bestuurslid. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen indien tenminste de helft van de in functie zijnde bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is.
11.11 Van elke bestuursvergadering worden notulen gehouden door de secretaris of bij diens afwezigheid door een daartoe aangewezen bestuurslid. De notulen worden vastgesteld in dezelfde of in een volgende bestuursvergadering en ten blijke daarvan door de voorzitter en secretaris van die vergadering ondertekend.
11.12 Toegang tot de vergadering hebben de bestuursleden alsmede zij die door de ter vergadering aanwezige bestuursleden worden toegelaten.
11.13 Een bestuurslid kan zich door een door hem daartoe schriftelijk gevolmachtigd medebestuurslid ter vergadering doen vertegenwoordigen. Een bestuurslid kan ten hoogste één mede-bestuurslid ter vergadering vertegenwoordigen.
Taken, bevoegdheden, besluitvorming en vertegenwoordiging van het bestuur
11.14 Behoudens beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van VF+3.
11.15 Het bestuur is bevoegd overeenkomsten aan te gaan tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij VF+3 zich als borg of hoofdelijk mede-schuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.
11.16 Het bestuur is bevoegd tot vertegenwoordiging van VF+3 voor zover de wet niet anders bepaalt. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt mede toe aan twee gezamenlijk handelende bestuurslid. Het bestuur kan een bestuurslid en/of een derde machtiging verlenen om VF+3 binnen de in de volmacht omschreven grenzen te vertegenwoordigen
11.17 Ieder bestuurslid heeft één stem. Voor zover in deze statuten niet anders is bepaald, worden bestuursbesluiten genomen met volstrekte meerderheid van de ter vergadering uitgebrachte stemmen.
11.18 De voorzitter van de vergadering bepaalt de wijze van stemming.
11.19 Buiten vergadering kunnen bestuursbesluiten worden genomen, mits alle bestuursleden in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen en zij allen schriftelijk hebben verklaard zich niet tegen deze wijze van besluitvorming te verzetten. Een besluit is alsdan genomen zodra de vereiste meerderheid van alle bestuursleden zich schriftelijk voor het voorstel heeft verklaard.
11.20 Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslagingen en besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van VF+3.
Artikel 12 Boekjaar en jaarrekening
12.1 Het boekjaar van VF+3 is gelijk aan het kalenderjaar. Het eerste boekjaar eindigt op éénendertig december tweeduizend vijfentwintig.
12.2 Het bestuur is verplicht, van de vermogenstoestand van VF+3 en van alles betreffende de werkzaamheden van VF+3 naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van VF+3 kunnen worden gekend.
12.3 Het bestuur is verplicht binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een balans en een staat van baten en lasten op te maken en op papier te stellen. De balans en staat van baten en lasten worden ontworpen door de penningmeester en aan het bestuur voorgelegd vóór een door het bestuur te bepalen datum. Vaststelling door het bestuur van de door de penningmeester ontworpen stukken strekt tot decharge van de penningmeester.
12.4 De opgemaakte jaarrekening wordt ondertekend door de bestuursleden; ontbreekt de ondertekening van één of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van reden melding gemaakt.
12.5 Het bestuur is verplicht de in artikel 12.2 bedoelde stukken, boeken, bescheiden en andere gegevensdragers alsmede de balans en staat van baten en lasten zeven jaren lang te bewaren.
Artikel 13 Reglementen en Privacyverklaring
13.1 Het bestuur van VF+3 kan een of meer reglementen vaststellen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.
13.2 Een reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of met deze statuten.
13.3 Donateurs van VF+3 committeren zich aan de Privacyverklaring van Het VoorzieningenFonds.
13.4 Donateurs van VF+3 committeren zich altijd aan de meest recente versie van de Algemene voorwaarden van VF+3.
13.5 Elke donateur wordt tijdens de aanmeldingsprocedure op de hoogte en (digitaal) in het bezit gesteld van alle bescheiden zoals genoemd in artikel 13.1, 13.3 en 13.4.
13.6 Bij het niet nakomen van de verplichtingen uit de Algemene Voorwaarden, Privacyverklaring of overige reglementen, treedt artikel 6.5 van deze statuten in werking.
Artikel 14 Statutenwijziging
14.1 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot wijziging van de statuten.
14.2 Een statutenwijziging treedt eerst in werking nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt.
Artikel 15 Ontbinding en vereffening
15.1 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot ontbinding van VoorzieningenFonds VF+3, op het moment dat er te weinig donateurs zijn waardoor VF+3 niet levensvatbaar is.
15.2 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot ontbinding van VoorzieningenFonds VF+3, waarbij het bepaalde in artikel 11.17 van overeenkomstige toepassing is.
15.3 Na de ontbinding geschiedt de vereffening door de bestuurders. Het bestuur kan besluiten om andere personen tot vereffenaar te benoemen.
15.4 Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven.
15.5 Op de vereffening zijn voor het overige de bepalingen van Boek 2, Titel 1, van het Burgerlijk Wetboek van toepassing.
Artikel 16 Geschillenregeling
16.1 Mochten er geschillen ontstaan tussen een donateur en VF+3 betreffende een schenking, dan kan er een geschillencommissie worden gevormd.
16.2 De geschillencommissie bestaat uit drie donateurs die deelnemen aan de schenkkring van VoorzieningenFonds VF+3; a) één donateur zal worden aangewezen door de donateur die vindt dat er een geschil is betreffende een schenking; b) één donateur zal worden aangewezen door het bestuur VF+3; c) de derde donateur zal door de gekozen donateurs (16.2 a en 16.2 b) samen worden aangewezen.
16.3 De geschillencommissie zal voordat zij uitspraak doet alle partijen horen. De uitspraak is voor alle partijen bindend.
Artikel 17 Slot(bepaling)
17.1 Aan VF+3 komen alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.
17.2 Het eerste bestuur bestaat uit drie benoemde bestuurders; 1) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Mevariks Holding B.V. ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 61383902; in de functie van voorzitter; 2) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Wagelaar Investments B.V. ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 08147854; in de functie van penningmeester; 3) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: R.A.H. Poelman Investments B.V. ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 08147856; in de functie van secretaris.
17.3 Deze statuten zijn vastgelegd bij notariskantoor Rouwenhorst Notarissen te Delden op 11-02-2025.
Versie maart 2025