Verenigingen VoorzieningenFonds (Regionaal)
ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Uitleg van partijen
1.1 De Vereniging VoorzieningenFonds: Het VoorzieningenFonds voor MKB’ers en ZZP’ers. Een schenkkring bij arbeidsongeschiktheid. De Vereniging is door MKB’ers en/of ZZP’ers opgericht en middels een overeenkomst aangesloten bij VoorzieningenFonds Administratiekantoor. Een Vereniging bestaat bij aanvang van de schenkkring uit minimaal 20 deelnemers en kan doorgroeien tot 50 deelnemers of meer. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris en penningmeester.
1.2 VoorzieningenFonds Administratiekantoor: Het kantoor dat alle administratieve en financiële zaken voor De Vereniging VoorzieningenFonds uitvoert.
1.3 VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A.: de coöperatie verzorgt o.a. presentaties, oprichtingsvergaderingen, aanstellingen bij bankinstellingen en informatiepakketten.
1.4 Aspirant Leden: aanvragers die zijn voorgesteld aan een Vereniging VoorzieningenFonds.
1.5 Leden: na goedkeuring van het bestuur van de Vereniging VoorzieningenFonds, betaling van de inschrijfkosten (artikel 11) en afronding van de VoorzieningenFondsrekening (artikel 5) ben je lid.
1.6 Deelnemers: dit zijn leden in de schenkkring nadat de eerste inleg is voldaan op de eigen VoorzieningenFondsrekening.
2. Deelname en acceptatie
Aanvrager verzoekt lid te worden van een van de opgerichte Verenigingen VoorzieningenFonds of een Vereniging VoorzieningenFonds in oprichting.
2.1 Je bent deelnemer van de schenkkring na goedkeuring van het bestuur en na betaling van de eerste inleg.
2.2 Aanvrager verklaart dat hij/zij niet geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is (m.a.w. aanvrager is voor 100% in staat om de huidige bedrijfsactiviteit(en) uit te oefenen).
2.3 Aanvrager verklaart niet te verwachten in de komende 6 maanden als gevolg van een reeds gediagnostiseerde ziekte of aandoening arbeidsongeschikt te worden.
2.4 Aanvrager is op de hoogte dat een aangevraagde schenking in navolging op artikel 2.3 door de schenkkring kan worden geweigerd.
2.5 Aanvrager is op de hoogte dat bij keuze van een schenkingsbedrag van meer dan € 1.000,- de IB-aangifte van het voorgaande jaar en/of een accountantsverklaring moet worden ingeleverd. Zonder dit formulier of verklaring neemt aanvrager automatisch deel met een schenkingsbedrag van € 1.000,-.
2.6 Aanvrager is op de hoogte dat De Vereniging VoorzieningenFonds een eigen reglement kan hanteren. Indien aanwezig wordt deze door De Vereniging VoorzieningenFonds ter hand gesteld, nadat het bestuur akkoord is gegaan met het lidmaatschap van aanvrager.
2.7 Aanvrager verklaart in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart.
3. Inleg- & Schenkingsvarianten
3.1 Aanvrager kiest zelf voor een inleg-/schenkingsvariant passen bij de gekozen Vereniging VoorzieningenFonds..
3.2 De hoogte van de inleg kan tussentijds, rekening houdend met artikel 3.3 en 3.4, worden gewijzigd per 01-01 en 01-07.
3.3 Wijziging is slechts mogelijk na goedkeuring van het bestuur de Vereniging VoorzieningenFonds.
3.4 Wijziging van de inleg is niet mogelijk tijdens ziekte van aanvrager.
3.5 Ongeacht een aanpassing van de inleg, zal tijdens een schenking aan een ziek lid, de inleg van alle leden binnen dezelfde schenkkring ten tijde van de start van deze schenking maatgevend zijn, gedurende de gehele schenkingsperiode (ziekte).
4. Contributie & Kosten
4.1 Elk lid betaalt, ongeacht de gekozen inleg-/schenkingsvariant, een contributie van minimaal € 10,00 per maand. De contributie is bestemd voor de Vereniging. Een deel van dit bedrag is bestemd als vergoeding voor het Administratiekantoor conform de samenwerkingsovereenkomst tussen het Administratiekantoor en de Vereniging.
4.2 De vergoeding voor het Administratiekantoor volgens 4.1 is voor administratie- software- en beheerkosten en kan jaarlijks worden geïndexeerd.
4.3 De Vereniging kan tijdens een ALV bij meerderheid van stemmen besluiten dat de contributie wordt aangepast.
4.4 Voor het gebruik van de E-Wallet VoorzieningenFonds worden maandelijks € 9,50 E-Walletkosten in rekening gebracht. De inleg, contributie en E-Walletkosten worden in één bedrag door het Administratiekantoor, maandelijks vooraf geïnd.
4.5 Alle genoemde bedragen in artikel 4 zijn van toepassing vanaf juni 2024.
5. E-Wallet VoorzieningenFonds (Wallet)
5.1 Een E-Wallet VoorzieningenFonds is een virtueel account dat is ondergebracht bij Intersolve eWalletservice. Het is een Wallet (digitale portemonnee) dat gekoppeld wordt aan de eigen Nederlandse particuliere betaalrekening van aanvrager.
5.2 Nadat de eenmalige bijdrage volgens artikel 11 is bijgeschreven op de rekening van VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. vraagt het Administratiekantoor voor aanvrager een E-Wallet VoorzieningenFonds aan.
5.3 Aanvrager machtigt hierbij het Administratiekantoor om haar/zijn eigen Wallet te beheren en de lidmaatschaps- en administratiekosten te innen en schenkingen te doen aan zieke leden van De Vereniging VoorzieningenFonds waarbij aanvrager is aangesloten.
5.4 De gelden in de Wallet zijn veiliggesteld in een Stichting Derdengelden Intersolve speciaal voor het VoorzieningenFonds. Bij faillissement van Intersolve vallen deze gelden buiten de boedel.
5.5 De Wallet is geblokkeerd en wordt uitsluitend gebruikt voor en tijdens deelname aan De Vereniging VoorzieningenFonds.
5.6 Aanvrager verklaart een geldig Nederlands Paspoort of ID kaart en eventueel andere vereiste documenten, volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve, te uploaden in de Wallet omgeving.
5.7 Aanvrager verklaart, indien Intersolve hierom verzoekt, een recent afschrift van zijn/haar Nederlandse particuliere betaalrekening volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve, te uploaden in de Wallet omgeving.
5.8 De particuliere betaalrekening bedoelt onder artikel 5.7 wordt geregistreerd als tegenrekening.
5.9 Aanvrager machtigt het Administratiekantoor om maandelijkse de gekozen inleg, contributie en E-Walletkosten te incasseren van de tegenrekening van aanvrager naar zijn/haar eigen Wallet.
5.10 De incasso vindt maandelijks plaats vóór de eerste van de maand betreffende de volgende maand.
5.11 Indien deze incasso, om welke reden dan ook, niet geslaagd is dan wordt de deelnemer gewaarschuwd. De deelnemer dient dan binnen een maand de betalingsachterstand in te lopen. Bij overschrijding van deze termijn vervalt het recht op schenkingen. Maar alle betalingsverplichtingen blijven bestaan om de opgelopen achterstand alsnog te voldoen.
5.12 Indien een systeembank negatieve rente in rekening brengt bij Intersolve eWalletservice dan bestaat de mogelijkheid dat deze negatieve rente wordt doorberekend aan aanvrager en automatisch wordt geïncasseerd van zijn/haar Wallet.
5.13 De maandelijkse E-Walletkosten kunnen worden vermeerderd met de negatieve rente zoals beschreven in artikel 5.12. Het bedrag van de negatieve rente zal dan automatisch, als onderdeel van de E-Walletkosten worden geïncasseerd.
5.14 Indien Intersolve eWalletservice de kosten indexeert of om andere reden verhoogt, dan bestaat de mogelijkheid dat deze verhoging wordt doorberekend aan aanvrager en automatisch wordt geïncasseerd van zijn/haar Wallet.
5.15 In geval van tegenstrijdigheid tussen, alle bepalingen in deze voorwaarden aangaande de Wallet en de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ van Intersolve eWalletservice prevaleren de voorwaarden van Intersolve eWalletservice.
5.16 Aanvrager ontvangt de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ per e-mail van het Administratiekantoor. Op www.intersolve.eu/voorzieningenfonds/ zijn altijd de meest recente voorwaarden in te zien.
5.17 Nadat er bedragen op de E-Wallet zijn bijgeschreven kan aanvrager het saldo, en bij-/afschrijvingen digitaal inzien (genoemd: E-Wallet-inzage). Hiervoor ontvangt aanvrager van VoorzieningenFonds Administratiekantoor (inlog)gegevens.
5.18 Aanvrager is op de hoogte dat het maximale saldo (de buffer) op zijn/haar E-Wallet 36 keer het maandbedrag van de gekozen inleg is. Zodra het E-Wallet saldo boven de buffer komt, wordt de incasso van de inleg gestaakt. Indien het saldo onder de buffer komt (bijvoorbeeld vanwege een schenking), wordt de incasso van de inleg weer geactiveerd. Hiervoor genoemd heeft geen invloed op de maandelijkse incasso van de contributie en E-Walletkosten.
5.19 Aanvrager verklaart, zolang hij/zij medeverantwoordelijk is voor een schenking aan een zieke; a) akkoord te gaan met de incasso van de inleg en E-Walletkosten, en b) op de hoogte zijn dat zodra het saldo op zijn/haar E-Wallet voldoende is om de zieke volledig te kunnen schenken gedurende de gehele schenkingsperiode, de incasso van de inleg zal worden gestaakt.
5.20 Aanvrager is op de hoogte dat de incasso van inleg en/of E-Walletkosten automatisch stopt in de maand nadat de laatste schenking aan de zieke is gedaan. Op dat moment wordt de E-Wallet tevens automatisch opgeheven.
5.21 Aanvrager verklaart, dat zolang er financiële verplichtingen zijn jegens de schenkkring waaraan hij/zij deelneemt, de tegenrekening in stand blijft en te zorgen voor voldoende saldo om aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
5.22 Aanvrager is op de hoogte dat, zodra de E-Wallet wordt opgeheven (artikel 5.20) het saldo alleen kan worden teruggeboekt op de bestaande tegenrekening.
5.23 Aanvrager is op de hoogte dat; a) de E-Wallet-inzage (artikel 5.17) stopt zodra de E-Wallet is opgeheven, en b) Indien hij/zij binnen 12 maanden nadien een overzicht wil ontvangen van bij- en afschrijvingen betreffende de laatste 6 maanden van deelname, hiervoor administratiekosten in rekening worden gebracht a € 75,- excl. btw.
6. Schenkingen doen
6.1 Aanvrager verklaart om vanaf zijn/haar eigen Wallet een maandelijks bedrag bij ziekte of een bedrag ineens bij overlijden, verder genoemd de ‘betaalde schenking’, te zullen schenken aan elke zieke of overleden deelnemer, ontstaan nadat aanvrager actief deelneemt aan de schenkkring, van De Vereniging VoorzieningenFonds waarbij hij/zij is aangesloten.
6.2 Een betaalde schenking kan nooit hoger zijn dan het saldo van ieders eigen Wallet. Een negatief saldo op de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds is om deze reden derhalve niet mogelijk.
6.3 De totale schenking aan de zieke deelnemer wordt naar rato van de gekozen variant verdeeld over de deelnemers.
6.4 Als er een tekort aan schenkingssaldo is bij een van de deelnemers aan De Vereniging VoorzieningenFonds, dan wordt dit tekort naar rato verdeeld over de overige deelnemers.
6.5 Bij overlijden van een schenkend lid zal het maandelijkse schenkbedrag, per de 1e van de maand volgend op overlijden naar rato van de gekozen variant worden verdeeld over de deelnemers.
6.6 Nadat een schenkend lid, zelf maximaal 23 maanden aaneengesloten een schenking heeft ontvangen, zal het maandelijkse schenkbedrag, per de 1e van de maand volgend op ontvangst van de laatste schenking naar rato van de gekozen variant worden overgenomen door en verdeeld over de deelnemers.
7. Schenkingen ontvangen
7.1 De Vereniging VoorzieningenFonds is opgezet om ondernemers in hun eerste levensbehoefte te kunnen voorzien ingeval van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid.
7.2 De schenking, verder genoemd ‘ontvangen schenking’, zal slechts een basisvoorziening betekenen en geen vervanging van het eerder genoten inkomen.
7.3 Pas als de saldi van alle schenkende deelnemers aan De Vereniging VoorzieningenFonds ontoereikend zijn zal de maandelijkse schenking naar rato, afhankelijk van de inlegvariant worden verdeeld over de zieke deelnemer(s). In dat geval is het mogelijk dat deelnemers niet het volledige bedrag geschonken krijgen.
7.4 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start na een wachttijd van 30 dagen.
7.5 Bij de berekening van de schenking wordt voor elke maand 30 dagen gerekend (de berekeningsmaand is 30 dagen).
7.6 Uitbetaling van de schenking is altijd maandelijks achteraf rond de 10e van de maand.
7.7 Aan een zieke deelnemer wordt maximaal 2 jaar, minus de wachttijd, aaneengesloten maandelijks geschonken.
7.8 Indien een lid zich hersteld heeft gemeld ná een ontvangen schenking en zich binnen 12 maanden opnieuw ziekmeldt voor dezelfde aandoening, dan wordt dit beschouwd als dezelfde ziekteperiode. Hierbij geldt opnieuw een wachttijd van 1 maand. De schenkingsmaanden worden in dit geval bij elkaar opgeteld, waarbij de maximale schenkingsduur in totaal 23 maanden zal zijn.
7.9 Indien een ziekmelding voor dezelfde aandoening zoals het gestelde in artikel 7.8 zich meerdere malen voordoet, dan blijft de maximale schenkingsduur van in totaal 23 maanden van kracht.
7.10 De Verenigingen VoorzieningenFonds zijn bevoegd om, inzake de artikelen 7.8 en 7.9, afwijkende afspraken vast te leggen in het eigen Huishoudelijk Reglement.
7.11 Aanvrager verklaart akkoord te gaan met het geven van inzage in de jaarcijfers als daarom, in opdracht van het bestuur van De Vereniging VoorzieningenFonds, wordt gevraagd door het VoorzieningenFonds Administratiekantoor.
7.12 Aanvrager verklaart dat hij/zij, gedurende de periode dat de schenking ontvangen wordt, de schenkers op de hoogte houdt van het ziekteverloop en de verwachte ziekteduur.
7.13 De toekomende schenkingsbedragen worden door de schenkers gestort in de E-Wallet VoorzieningenFonds van de zieke, waarna het totale schenkbedrag ineens wordt doorgestort op de tegenrekening (artikel 5.8) van de zieke.
Schenking bij overlijden
In aanvulling op artikel 9 van de statuten geldt het volgende:
7.14 Na een deelname van minimaal 36 maanden tot en met de leeftijd van 67 jaar van een lid, kan een verzoek worden gedaan tot schenking bij overlijden.
7.15 Indien een lid is overleden kan een wettelijke erfgenaam een verzoek indienen tot een schenking van ten hoogste 3 maanden.
7.16 Dit verzoek dient binnen 3 maanden na datum van overlijden, middels een uittreksel van de akte van overlijden, per e-mail
bij het bestuur van de Vereniging VoorzieningenFonds waaraan werd deelgenomen te worden ingediend.
7.17 De Verenigingen VoorzieningenFonds zijn bevoegd om, inzake de artikelen 7.14 en 7.16, afwijkende afspraken vast te leggen in het eigen Huishoudelijk Reglement.
7.18 Indien er afwijkende afspraken zijn vastgelegd (7.17) kan dit betekenen dat een Vereniging geen schenking verleent bij overlijden. Aanvrager verklaart hiervan kennis te hebben genomen (artikel 2.6).
7.19 Indien het lid op de dag van overlijden één van de schenkers is aan een zieke binnen de schenkgroep, dan stopt de schenking
aan dit zieke lid per direct, rekening houdend met: a) gedane schenkingen worden niet teruggestort, b) vanaf het volgende
schenkmoment kan het door de overledene te schenken deel worden verdeeld over de overige schenkers, de mogelijkheid bestaat
dat zij daardoor iets meer zullen gaan schenken aan desbetreffende zieke.
8. Ziekmelding en controle
8.1 Ziekmelding(en) en herstelmelding(en) moeten, volgens de richtlijnen van De Vereniging VoorzieningenFonds worden gedaan aan het bestuur van De Vereniging VoorzieningenFonds.
8.2 Deelnemers verklaren bereid te zijn mee te werken aan eventuele controles. Indien hier geen medewerking aan wordt verleend kan dit leiden tot ontbinding van de lidmaatschapsovereenkomst, door het bestuur en achteraf goedgekeurd door de leden in de eerstvolgende ALV (Algemene ledenvergadering).
8.3 Deelnemers verklaren tevens om maandelijks verslag uit te brengen aan bestuur en schenkers over het verloop van de arbeidsongeschiktheid.
8.4 Ook misbruik van deze schenkingsregeling kan tot ontbinding van de lidmaatschapsovereenkomst leiden.
9. Inkomsten- en schenkbelasting
9.1 Schenkingen vallen niet onder het begrip ‘inkomen’ zoals vermeld in de wet op de Inkomstenbelasting.
9.2 Voor de schenker is de schenking niet aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting.
9.3 De ontvangen schenking is uitsluitend belast met successierechten indien de drempel wordt overschreden (zie artikel 9.7).
9.4 Het saldo van de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds wordt gerekend in Box 3 (spaargeld) van de Wet Inkomstenbelasting (artikel 5.3 sub 1 lid e).
9.5 Nadat de E-Wallet een heel kalenderjaar door het lid is gebruikt, kan jaarlijks een overzicht worden gedownload via de E-Wallet inzage. Dit overzicht kan gebruikt worden voor de belastingaangifte.
9.6 Indien de totale bezittingen bij de belastingplichtige hoger zijn, dan de geldende vrijstelling (heffingsvrij vermogen), dient hierover afgerekend te worden in box 3.
9.7 De ontvangen schenkingen, boven de geldende vrijstelling zijn belast met schenkbelasting (Successiewet art. 1 sub 3).
9.8 Om van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken mag het totaal geschonken bedrag per deelnemer aan één zieke deelnemer dus niet hoger zijn dan de geldende vrijstelling per kalenderjaar. (Let op: voor de schenkbelasting tellen samenwonenden en gehuwden als één. Zij mogen gezamenlijk maximaal het vrijgestelde bedrag (zoals bedoeld in artikel 9.7) per jaar schenken. Dit kan o.a. van belang zijn bij firmanten van een VOF.)
9.9 Wordt deze grens wèl overschreden dan is, over het bedrag boven de vrijstelling, de geldende schenkbelasting verschuldigd (Successiewet art. 24 sub 1). Dit zal zich hooguit voordoen bij een zeer gering aantal deelnemers in een Vereniging VoorzieningenFonds èn veel langdurige ziektegevallen binnen dezelfde Vereniging VoorzieningenFonds.
9.10 Verantwoording van inkomsten- en schenkbelasting aan de belastingdienst behoort tot de verantwoordelijkheid van elke individuele deelnemer en kan nooit verhaald worden op De Vereniging VoorzieningenFonds, het Administratiekantoor of VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A.
9.11 Kennisneming en gebruikmaking van de actuele belastingtarieven en -vrijstellingen behoren tot de verantwoordelijkheid van elke individuele deelnemer.
10. In- en overschrijfkosten
10.1 Aanvrager verklaart de eenmalige bijdrage voor de startkosten van € 477,95 incl. btw binnen 14 dagen over te maken aan VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. Hiervoor stuurt VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. een factuur.
10.2 Bij overschrijving, op verzoek van het lid, van een vereniging VoorzieningenFonds naar een andere Vereniging VoorzieningenFonds worden overschrijfkosten in rekening gebracht. Aanvrager verklaart de overschrijfkosten van € 225,- incl. btw binnen 14 dagen over te maken aan VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. Hiervoor stuurt VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. een factuur.
10.3 Betaalde in- en overschrijfkosten worden niet gerestitueerd.
11. Opzegging en beëindiging
Het lidmaatschap kan maandelijks worden opgezegd rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand. Met inachtneming van het volgende:
11.1 Het lidmaatschap heeft minimaal 1 jaar vanaf 1e inleg, gelopen zonder dat deelnemer een schenking heeft ontvangen.
11.2 Indien deelnemer een schenking heeft ontvangen moet het lidmaatschap minimaal 2 jaar, vanaf 1e inleg, hebben gelopen.
11.3 De opzegging moet schriftelijk of per e-mail door het bestuur van de Vereniging zijn ontvangen.
11.4 Deelnemer blijft, vanaf de datum dat het bestuur van de Vereniging de opzegging heeft ontvangen, medeverantwoordelijk voor uitbetaling van schenkingen aan reeds bestaande zieken, met een maximale schenkingsduur van 23 maanden. Deelnemer blijft, zolang er geschonken moet worden, verantwoordelijk voor voldoende saldo op zijn/haar E-Wallet.
11.5 Deelnemer is, niet meer verantwoordelijk voor zieken ontstaan vanaf de datum dat het bestuur van de Vereniging de opzegging heeft ontvangen.
11.6 Deelnemer c.q. erfgenamen kunnen geen schenking meer aanvragen vanaf de datum dat het bestuur van de Vereniging de opzegging heeft ontvangen.
11.7 Indien de opzegging door het bestuur is ontvangen terwijl sprake is van het gestelde in artikel 11.1 of 11.2 dan wordt de datum, 1e inleg plus 12 c.q. 24 maanden, gehanteerd als datum dat het bestuur de opzegging heeft ontvangen.
11.8 Alleen door een schriftelijke verklaring afkomstig van en ondertekend door het bestuur van De Vereniging VoorzieningenFonds kan worden afgeweken van het gestelde in de artikelen 11.1 tot en met 11.7.
11.9 Bij overlijden van deelnemer vervalt het lidmaatschap bij de Vereniging VoorzieningenFonds per de eerste van de maand volgend op de overlijdensdatum. Het saldo van de eigen VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet) wordt overgemaakt op de tegenrekening (artikel 5.22).
11.10 Nadat een lid maximaal 23 maanden aaneengesloten een schenking heeft ontvangen, vervalt het lidmaatschap bij de Vereniging VoorzieningenFonds per de eerste van de maand volgend op de laatst ontvangen schenking. Het saldo van de eigen VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet) wordt overgemaakt op de tegenrekening (artikel 5.8).
11.11 Als binnen 2 maanden na inwerkingtreding van deelname aan De Vereniging VoorzieningenFonds, door aanvrager nog niet aan alle hiervoor genoemde administratieve en/of financiële voorwaarden is voldaan kan het lidmaatschap door De Vereniging VoorzieningenFonds ontbonden worden. De eenmalige bijdrage zoals genoemd in artikel 10 wordt niet gerestitueerd.
11.12 Bij elke vorm van beëindiging van het lidmaatschap (zoals beschreven in de statuten) kan de scheidende deelnemer, na verrekening van verplichtingen die voortvloeien uit het lidmaatschap, beschikken over het saldo van zijn eigen Wallet of VoorzieningenFondsrekening.
12. Schenking bij zwangerschap
Bij zwangerschap bestaat geen recht op schenking, maar kan gebruik gemaakt worden van de wettelijke vangnetregeling (ZEZ). Echter, bij complicaties veroorzaakt door de zwangerschap is het wel mogelijk om een verzoek tot schenking te doen rekening houdend met artikel 7 van deze voorwaarden en het volgende:
12.1 Door de complicatie is sprake van minimaal 20% arbeidsongeschiktheid.
12.2 De schenking zal plaatsvinden na de wachttijd van 30 dagen tot maximaal 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum.
12.3 Deelnemer verklaart akkoord te gaan met het overleggen van een verklaring, door een specialist over de uitgerekende bevallingsdatum, als daarom, in opdracht van het bestuur van De Vereniging VoorzieningenFonds, wordt gevraagd door het VoorzieningenFonds Administratiekantoor.
12.4 Indien deelnemer 10 weken na de bevalling nog steeds arbeidsongeschikt is, kan opnieuw een verzoek tot schenking worden ingediend. Hierbij geldt opnieuw een wachttijd van 30 dagen.
13. Deelname tijdens verblijf in het buitenland
Rekening houdend met het volgende kan een lid deel blijven nemen aan de schenkkring.
13.1 Het betreft een verblijf in het buitenland van maximaal 12 maanden.
13.2 De belastingaangifte vindt tijdens het verblijf in het buitenland plaats in Nederland.
13.3 Een eventuele schenking wordt alleen overgemaakt op een Nederlands IBAN van een privérekening.
13.4 Het lid moet telefonisch en per e-mail bereikbaar zijn.
14. Aanbrengvergoeding
Elk lid dat actief deelneemt aan een schenkkring van het VoorzieningenFonds komt in aanmerking voor een aanbrengvergoeding, rekening houdend met het volgende:
14.1 Iedere deelnemer aan het VoorzieningenFonds ontvangt van het Administratiekantoor een persoonlijke kortingscode.
14.2 Deelnemer kan de kortingscode aan andere ondernemers geven. Hierbij geldt geen limiet.
14.3 Het recht op aanbrengvergoeding geldt alleen als een nieuwe deelnemer zich online inschrijft en daarbij de kortingscode correct opgeeft.
14.4 De aanbrengvergoeding wordt overgemaakt, nadat de nieuwe deelnemer de inschrijfkosten (10.1) volledig heeft voldaan.
14.5 De aanbrengvergoeding wordt altijd overgemaakt, op de tegenrekening (artikel 5.8).
14.6 De hoogte van de actuele aanbrengvergoeding staat vermeld op www.voorzieningenfonds.nl/aanbrengvergoeding.
Versie mei 2024
STATUTEN VERENIGING MKB-ZZP VOORZIENINGENFONDS
De volgende statuten zijn als voorbeeld en hebben gelding voor elke Vereniging VoorzieningenFonds.
Artikel 1 Naam en zetel
1. De Vereniging draagt de naam: Vereniging VoorzieningenFonds <<naam>>
(verder genoemd de Vereniging)
2. Zij heeft haar zetel in de gemeente <<Plaatsnaam>>
3. Zij wordt als informele vereniging ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De bestuursleden hebben een gezamenlijke bevoegdheid.
Artikel 2 Doel
1. Het doel van de Vereniging is het faciliteren van een arbeidsongeschiktheidsvoorziening, in de vorm van een schenkkring voor leden van de Vereniging.
2. Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:
- het werven van leden;
- het ontvangen van contributie;
- het goedkeuren en zorgdragen van de schenkingen aan leden ingeval van ziekte.
Artikel 3 Boekjaar
1. Het boekjaar van de Vereniging is gelijk aan het kalenderjaar.
2. Het eerste boekjaar van de Vereniging vangt aan bij de oprichting en eindigt op éénendertig december.
Artikel 4 Lidmaatschap
De Vereniging kent leden.
- Leden zijn: deelnemers aan de Vereniging.
- Leden zijn zij die zich hebben aangemeld en zijn toegetreden onder de geldende voorwaarden en aanvaard door alle overige leden.
- Het lidmaatschap is persoonlijk en kan niet worden overgedragen of door erfopvolging worden verkregen.
- Lid worden kan maandelijks.
Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap
1. Het lidmaatschap eindigt: a) door overlijden; b) door opzegging door het lid; c) door opzegging door de Vereniging; d) door ontzetting.
2. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan maandelijks, rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand. Opzegging geschiedt schriftelijk of per e-mail aan het bestuur van de Vereniging.
Het lid kan echter zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen; a) binnen een maand nadat hij/zij op de hoogte is gesteld van een besluit waarbij de rechten van de leden zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, tenzij het een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen betreft; b) binnen een maand nadat een lid een besluit is meegedeeld tot omzetting van de Vereniging VoorzieningenFonds in een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing.
3. Opzegging van het lidmaatschap namens de Vereniging kan door het bestuur worden gedaan; a) wanneer een lid, na daartoe bij herhaling schriftelijk te zijn aangemaand, twee maanden niet volledig aan zijn geldelijke maandelijkse verplichtingen jegens de Vereniging en/of aan de schenkkring van de Vereniging heeft voldaan; b) wanneer het lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die op dat moment door de statuten voor het lidmaatschap worden gesteld. De opzeggingstermijn is ten minste vier weken. De opzegging geschiedt steeds schriftelijk met opgave van reden(en).
4. Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de wet, statuten, reglementen of besluiten van de Vereniging handelt of wanneer het lid de Vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Dit geschiedt door het bestuur, dat het lid zo spoedig mogelijk van het besluit in kennis stelt, met opgave van de reden(en). Het betrokken lid is bevoegd binnen één maand na de ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de Algemene Ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. Een geschorst lid heeft geen stemrecht.
Artikel 6 Contributies & Kosten
1. Ieder lid is maandelijks een contributie en bank-/of E-Walletkosten verschuldigd.
2. De bedragen worden vastgesteld in de algemene voorwaarden, waaraan ieder lid zich bij aanmelding verbindt.
3. Door de Algemene Ledenvergadering kan het contributiebedrag worden aangepast.
Artikel 7 VoorzieningenFonds Administratiekantoor en VoorzieningenFonds Beheer
1. De Vereniging heeft een samenwerking met VoorzieningenFonds Administratiekantoor (verder genoemd: Administratiekantoor).
2. VoorzieningenFonds Administratiekantoor is onderdeel van VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. (verder genoemd: VoorzieningenFonds Beheer).
3. Het Administratiekantoor voert in opdracht van de Vereniging administratieve en financiële handelingen uit. Dit wordt vastgelegd in een door beide partijen ondertekende samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 8 Inleg
1. Bij aanvang kiest ieder lid, rekening houdend met zijn/haar inkomen, zelf voor een inleg-/schenkingsvariant deze mag niet hoger zijn dan het gemiddelde maandelijkse inkomen over de periode van de voorgaande 12 maanden.
2. Ongeacht het voorgaande artikel is een inleg-/schenkingsvariant tot en met € 1.000,- altijd mogelijk.
3. Indien het lid de inleg-/schenkingsvariant wil verhogen, dient dit in overeenstemming te zijn met de laatste IB aangifte.
4. Indien een starter een inleg-/schenkingsvariant hoger dan € 1.000,- wil, kan dit aangevraagd worden bij het Administratiekantoor middels een accountantsverklaring.
5. Ongeacht een aanpassing van de inleg, zal tijdens een schenking aan een ziek lid, de inleg van alle leden ten tijde van de start van deze schenking maatgevend zijn, gedurende de gehele schenkingsperiode (ziekte).
6. Een ziek lid blijft gedurende een schenkingsperiode verplicht om de maandelijkse inleg bij te schrijven op zijn eigen VoorzieningenFondsrekening.
7. Het Administratiekantoor heeft naast bovenstaande artikelen 8.1 t/m 8.6 de mogelijkheid om voor controledoeleinden IB aangiftes en/of een accountantsverklaring bij een lid op te vragen.
Artikel 9 Schenking
1. De totale schenking aan zieke leden wordt naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant verdeeld over de leden.
2. Als de saldi van alle leden van de Vereniging ontoereikend zijn zal de maandelijkse schenking naar rato, afhankelijk van de inleg-/schenkingsvariant worden verdeeld over de zieke leden. In dat geval is het mogelijk dat deelnemers niet het volledige bedrag geschonken krijgen.
3. Het lid dat de schenking ontvangt schenkt niet aan zich zelf, maar neemt wel deel aan de schenking aan eventuele overige zieke leden.
4. Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start na een wachttijd van 30 dagen.
5. Bij de berekening van een schenking wordt elke maand op 30 dagen gesteld (de berekeningsmaand is 30 dagen).
6. Uitbetaling van de schenking is altijd achteraf rond de 10e van de maand.
Artikel 10 Bestuur
1. Het bestuur bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf natuurlijke personen die lid zijn van de Vereniging. Uit hun midden wordt een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aangewezen.
2. De Algemene Ledenvergadering stelt het aantal bestuursleden vast en benoemt de gekozen bestuursleden.
3. Bestuursleden kunnen te allen tijde met opgaaf van reden(en) door de Algemene Ledenvergadering worden geschorst en ontslagen. De Algemene Ledenvergadering besluit tot schorsing of ontslag met een meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte stemmen.
4. De schorsing eindigt wanneer de Algemene Ledenvergadering niet binnen drie maanden daarna tot ontslag heeft besloten. Het geschorste bestuurslid wordt in de gelegenheid gesteld zich in de Algemene Ledenvergadering te verantwoorden en kan zich daarbij door een raadsman laten bijstaan.
5. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal drie jaar. Onder een jaar wordt te dezen verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarlijkse Algemene Ledenvergadering. De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is onmiddellijk herkiesbaar.
6. Indien het aantal bestuursleden beneden het in artikel 10.1 vermelde minimum is gedaald, blijft het bestuur niettemin bevoegd. Het bestuur is verplicht zo spoedig mogelijk een Algemene Ledenvergadering te beleggen, waarin de voorziening in de vacature(s) aan de orde komt.
7. Op de vergaderingen en de besluitvorming van het bestuur is het bepaalde in artikelen 13 tot en met 16 van toepassing.
Artikel 11
1. Het bestuur is belast met het besturen van de Vereniging.
2. Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de Vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
Artikel 12
1. Het bestuur vertegenwoordigt de Vereniging.
2. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter tezamen met de secretaris of de penningmeester, dan wel de secretaris tezamen met de penningmeester.
3. Het bestuur kan volmacht verlenen aan één of meer bestuurders, alsook aan derden, om de Vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.
4. In alle gevallen waarin de Vereniging een tegenstrijdig belang heeft met een of meer bestuurders kan de Algemene Ledenvergadering een of meer personen aanwijzen om de Vereniging te vertegenwoordigen.
Artikel 13 Algemene Ledenvergaderingen
1. Toegang tot de Algemene Ledenvergadering hebben de leden die niet geschorst zijn, alsmede degenen, die daartoe door het bestuur en/of de Algemene Ledenvergadering zijn uitgenodigd. Een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot zijn schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover dan het woord te voeren.
2. Met uitzondering van een geschorst lid heeft ieder lid één stem in de Algemene Ledenvergadering. Ieder stemgerechtigd lid kan aan een andere stemgerechtigd lid schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem. Aan de eis van schriftelijkheid van de volmacht wordt ook voldaan indien de volmacht elektronisch is vastgelegd. Een stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee personen als gevolmachtigde optreden.
3. Een eenstemmig besluit van alle stemgerechtigde leden, ook al zijn zij niet in vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de Algemene Ledenvergadering. Dit besluit kan ook schriftelijk dan wel via elektronische weg tot stand komen.
4. De voorzitter van de vergadering bepaalt de wijze waarop de stemmingen in de Algemene Ledenvergadering worden gehouden.
5. Alle besluiten, waaromtrent bij de wet of bij deze statuten geen grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Staken de stemmen bij verkiezing van personen, dan beslist het lot. Indien bij verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand een volstrekte meerderheid is verkregen, wordt herstemd tussen de twee personen, die het grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.
Artikel 14
1. De Algemene Ledenvergadering wordt geleid door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door een van de overige aanwezige bestuursleden. Zijn geen bestuursleden aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding.
2. Het door de voorzitter van de vergadering ter Algemene Ledenvergadering uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van een stemming is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter van de vergadering de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats indien de meerderheid van de vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
3. Van het ter Algemene Ledenvergadering verhandelde worden notulen gemaakt door de secretaris of door een door de voorzitter van de vergadering aangewezen persoon. Deze notulen worden in dezelfde of in de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering vastgesteld.
Artikel 15
1. Jaarlijks wordt ten minste één Algemene Ledenvergadering gehouden tussen 01 maart en 01 april.
2. In deze Algemene Ledenvergadering; a) brengt het bestuur zijn jaarverslag uit over de gang van zaken in de Vereniging en over het gevoerde beleid; b) legt het bestuur de Jaarrekening ter goedkeuring aan de Algemene Ledenvergadering voor.
3. De Jaarrekening bedoeld 15.2.b kan jaarlijks aangeleverd worden door VoorzieningenFonds Administratiekantoor. Hiervoor dient de penningmeester uiterlijk 31 januari de benodigde gegevens van voorgaand kalenderjaar bij het VoorzieningenFonds Administratiekantoor aan te leveren.
4. Naar aanleiding van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering stelt het bestuur de Besluitenlijst ALV op. Deze Besluitenlijst dient a) als bijlage bij de notulen aan alle leden te worden uitgereikt en b) uiterlijk 01 mei volgend op de Algemene Ledenvergadering bij VoorzieningenFonds Administratiekantoor te worden ingediend.
5. De Algemene Ledenvergadering benoemt voor een periode van twee jaar, een financiële controle commissie (kascommissie) van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken.
6. De kascommissie onderzoekt de in artikel 15.2 en 15.3 bedoelde stukken.
7. Vergt dit onderzoek naar het oordeel van de commissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich tegen redelijke kosten voor rekening van de Vereniging, na akkoord van het bestuur, door een deskundige doen bijstaan. De commissie brengt aan de Algemene Ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit.
8. Het bestuur is verplicht aan de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage in de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de Vereniging VoorzieningenFonds te geven.
Artikel 16
1. Algemene Ledenvergaderingen worden door het bestuur bijeengeroepen zo dikwijls het dit wenselijk oordeelt of daartoe op grond van de wet verplicht is.
2. Op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van 1/4 gedeelte van de stemmen in de Algemene Ledenvergadering, is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een Algemene Ledenvergadering, te houden binnen vier weken na indiening van het verzoek. Aan de eis van schriftelijkheid van het verzoek wordt ook voldaan indien het verzoek elektronisch is vastgelegd. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuursleden belasten met de leiding van de vergadering en het opstellen van de notulen.
3. De bijeenroeping van de Algemene Ledenvergadering geschiedt door schriftelijke (per post of e-mail) mededeling aan de stemgerechtigden op een termijn van ten minste zeven dagen. Indien een lid hiermee instemt, kan de bijeenroeping geschieden door een langs elektronische weg toegezonden leesbaar en reproduceerbaar bericht aan het adres dat door het lid voor dit doel is bekend gemaakt. Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld.
Artikel 17 Ontbinding en vereffening
1. Ontbinding van de Vereniging kan slechts plaatshebben door een besluit van de Algemene Ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar ontbinding zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt ten minste vijf werkdagen.
2. Zij, die de oproeping tot de Algemene Ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot ontbinding hebben gedaan, moeten ten minste vier dagen voor de dag van de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde ontbinding is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na de afloop van de dag, waarop de vergadering werd gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hiervoor bedoeld, aan alle leden toegezonden.
3. Tot ontbinding kan door de algemene ledenvergadering slechts worden besloten met een meerderheid van ten minste 2/3 van het aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering waarbij minimaal de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
4. Indien niet aan de quorum-eis uit artikel 17.3 is voldaan kan niet eerder dan na een week doch niet later dan na een maand een tweede vergadering worden gehouden, waarin over de voor de eerste vergadering geagendeerde onderwerpen besluiten kunnen worden genomen met 2/3 meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.
5. Het bepaalde in de artikelen 17.1 en 17.2 is niet van toepassing, indien in de algemene ledenvergadering alle stemgerechtigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot ontbinding met algemene stemmen wordt genomen. Het bepaalde in artikel 10.3 is van overeenkomstige toepassing.
6. De Algemene Ledenvergadering stelt bij haar 17.1 bedoelde besluit de bestemming vast voor het batig saldo, en wel zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de Vereniging.
7. De bestuurders worden vereffenaars van het vermogen van de ontbonden de Vereniging.
8. Na de ontbinding blijft de Vereniging VoorzieningenFonds voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de van toepassing zijnde bepalingen van de statuten van kracht. In stukken en aankondigingen die van de Vereniging VoorzieningenFonds uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden "in afwikkeling".
9. De vereffening eindigt op het tijdstip waarop geen aan de vereffenaars bekende baten meer aanwezig zijn.
10. De boeken en bescheiden van de ontbonden Vereniging moeten worden bewaard gedurende zeven jaren na afloop van de vereffening. Bewaarder is degene die door de vereffenaars als zodanig is aangewezen.
Artikel 18 Reglementen
1. De Algemene Ledenvergadering kan een of meer reglementen vaststellen en wijzigen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.
2. Een reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of met deze statuten.
3. Besluiten tot vaststelling en tot wijziging van een reglement kan slechts plaats hebben na overeenkomst door een besluit van de Algemene Ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt ten minste zeven dagen.
4. Zij, die de oproeping tot de Algemene Ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot reglementwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen voor de dag van de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na de afloop van de dag, waarop de vergadering werd gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hiervoor bedoeld, aan alle leden toegezonden.
5. Het bepaalde in artikel 18.3 en 18.4 is niet van toepassing, indien in de Algemene Ledenvergadering alle stemgerechtigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot reglementwijziging met algemene stemmen wordt genomen. Het bepaalde in artikel 10.3 is van overeenkomstige toepassing.
6. Het Reglement mag nooit de goede naam of eer van VoorzieningenFonds Beheer en alle daaraan verbonden partijen, in de ruimste zin, aantasten.
Artikel 19 Privacyverklaring
1. De Vereniging committeert zich aan de meest recente Privacyverklaring van het VoorzieningenFonds.
2. Elk aspirant lid wordt tijdens de aanmeldingsprocedure schriftelijk of per e-mail in het bezit gesteld van de Privacyverklaring van het VoorzieningenFonds.
3. Bij het niet nakomen van de verplichtingen uit de Privacyverklaring treedt artikel 5.4 van deze statuten in werking.
Artikel 20 Aansprakelijkheid
1. Indien de Vereniging werkt met het, speciaal voor het VoorzieningenFonds op maat gemaakte, E-Wallet systeem ligt de financiële verantwoordelijkheid bij het Administratiekantoor m.b.t.; a) geïncasseerde bedragen op de E-Wallets van de leden; b) het klaarzetten en doorboeken van schenkingen; c) het doen van restituties.
2. Indien de Vereniging, ten behoeve van het VoorzieningenFonds, werkt met een andere bankinstelling dan bedoeld onder 20.1 erkent het Administratiekantoor geen enkele (financiële) aansprakelijkheid.
3. VoorzieningenFonds Beheer en bestuursleden, in de hoedanigheid van bestuurder, van de Vereniging geven geen financieel- of inkomensadvies maar bieden uitsluitend hun diensten aan en zijn derhalve nooit aansprakelijk te stellen voor een advies gegeven door derden m.b.t. deelname aan een VoorzieningenFonds.
Artikel 21 Geschillenregeling
1. Mochten er geschillen ontstaan tussen een lid en de overige leden of met de Vereniging dan kan er een geschillencommissie worden gevormd. Een geschil is aanwezig als één partij dat vindt.
2. Deze geschillencommissie bestaat uit drie leden; a) één lid zal worden aangewezen door de ene partij; b) één lid zal worden aangewezen door de tegenpartij; c) het derde lid zal door de gekozen leden (20.2 a en 20.2 b) samen worden aangewezen.
3. Deze commissie zal voordat zij uitspraak doet alle partijen horen. De uitspraak is voor alle partijen bindend.
Artikel 22 Statutenwijziging
1. De statuten van de vereniging kunnen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering. Wanneer aan de algemene vergadering een voorstel tot wijziging van de statuten zal worden gedaan, moet dat steeds bij de oproeping tot de algemene vergadering worden vermeld.
2. Het in deze statuten bepaalde over een besluit tot ontbinding is van overeenkomstige toepassing op een besluit tot statutenwijziging (zie de bepalingen van artikel 17 leden 1. tot en met 4.).
3. Voor het inwerking treden van de statutenwijziging behoeft deze de voorafgaande (schriftelijke) goedkeuring van VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. (KvK 653200416).
4. Een statutenwijziging dient in een schriftelijk stuk worden vastgelegd.
5. VoorzieningenFonds Beheer zal de reeds opgerichte Verenigingen VoorzieningenFonds binnen één maand per e-mail informeren over de wijzigingen alsmede de nieuwe statuten doen toekomen.
6. De Verenigingen VoorzieningenFonds bedoelt onder 22.5 committeren zich automatisch aan de meest recente statuten.
Artikel 23 Slotbepaling
1. Aan de Algemene Ledenvergadering komen in de Vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.
2. Het woord ‘VoorzieningenFonds’ in de verenigingsnaam is slechts voorbehouden aan verenigingen die zijn aangesloten bij het concept van VoorzieningenFonds Beheer.
3. De Vereniging zal nooit de goede naam of eer van VoorzieningenFonds Beheer en alle daaraan verbonden partijen, in de ruimste zin, aantasten.
Stichting VoorzieningenFonds NL-direct (Landelijk)
ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Uitleg van begrippen en partijen
- NL-direct: de naam van het landelijke VoorzieningenFonds.
- VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A.: eigenaar en oprichter van het VoorzieningenFonds concept (verder genoemd: VoorzieningenFonds Beheer).
- Het bestuur: het bestuur van NL-direct.
- Bestuursleden NL-direct: oprichters van VoorzieningenFonds Beheer.
- Donateurs: deelnemers aan NL-direct (verder genoemd: Leden).
- Donatie: de verschuldigde maandelijkse bijdrage (verder genoemd: Contributie).
- Aanvrager: een ondernemer (persoon) die lid wil worden van NL-direct.
- Lidmaatschap: ondanks dat een stichting geen leden kent, wordt deelname aan NL-direct ‘Lidmaatschap’ genoemd.
- Schenkkring: een groep ondernemers die elkaar bij arbeidsongeschiktheid door ongeval of ziekte voorziet van een inkomen.
- Inleg: het bedrag dat maandelijks in de E-Wallet bijgeschreven wordt (en daar blijft staan), schenkingen aan zieken worden hieruit betaald.
- E-Wallet VoorzieningenFonds: digitale portemonnee voor een lid zolang deze deelneemt aan NL-direct.
- VoorzieningenFonds Administratiekantoor: de partij die alle administratieve en financiële zaken voor NL-direct verzorgt (verder genoemd: Administratiekantoor).
2. Algemene bepalingen
2.1 Aanvrager is op de hoogte dat deze algemene voorwaarden onomstotelijk verbonden zijn met de statuten van VoorzieningenFonds NL-direct en verklaart bij aanmelding, deze te hebben gelezen, begrepen en hiermee akkoord te gaan.
2.2 Aanvrager is op de hoogte van de Privacyverklaring VoorzieningenFonds, welke van toepassing is voor NL-direct en verklaart hiernaar te handelen.
2.3 Aanvrager verklaart hierbij dat hij/zij nooit informatie van of over andere leden, op welke wijze dan ook, zal delen met derden.
2.4 Aanvrager verklaart akkoord te gaan dat, zodra het lidmaatschap is ingegaan, de volgende (persoons)gegevens gedeeld kunnen worden met alle leden van NL-direct; a) voor- en achternaam; b) plaats; c) bedrijfsnaam en -activiteit; d) e-mailadres.
2.5 Aanvrager verklaart akkoord te gaan dat, bij aanvraag van een schenking, de volgende (persoons)gegevens door NL-direct gedeeld kunnen worden met de Arbodienst (zie artikel 9); a) NAW-gegevens; b) geboortedatum; c) bedrijfsnaam en -activiteit; d) telefoonnummer; e) e-mailadres; d) datum ziekmelding; e) het opgegeven arbeidsongeschiktheidspercentage; f) verwachte duur van de ziekteperiode.
2.6 Aanvrager verklaart, alle wijzigingen die van belang zijn voor (leden van) NL-direct, met name de volgende wijzigingen per direct door te geven c.q. aan te passen in het eigen account Mijn-NL-direct (www.nl-direct.nl/Mijn NL-direct): naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, IBAN particuliere rekening.
2.7 Aanvrager is op de hoogte dat alle wijzigingen, ziekmeldingen en overige relevante informatie, verband houdend met het lidmaatschap bij NL-direct, doorgegeven moeten worden via het eigen account Mijn-NL-direct (www.nl-direct.nl/Mijn NL-direct) en verklaart de richtlijnen van NL-direct hierbij op te volgen.
2.8 Aanvrager is op de hoogte dat het maximale saldo (de buffer) op zijn/haar E-Wallet 36 keer het maandbedrag van de gekozen inleg is. Zodra het E-Wallet saldo boven de buffer komt, wordt de incasso van de inleg gestaakt. Indien het saldo onder de buffer komt (bijvoorbeeld vanwege een schenking), wordt de incasso van de inleg weer geactiveerd. Hiervoor genoemd heeft geen invloed op de maandelijkse incasso van de contributie en E-Walletkosten.
2.9 Aanvrager verklaart in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart.
3. Deelname / acceptatie
Aanvrager verzoekt lid te worden van het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.
3.1 Aanvrager verklaart dat hij/zij, bij aanvang deelname aan de schenkkring, de leeftijd van 66 jaar nog niet heeft bereikt.
3.2 Aanvrager verklaart een geldige inschrijving bij de Kamer van Koophandel te hebben en ontvangt een inkomen door uitoefening van activiteiten binnen het ingeschreven bedrijf.
3.3 Aanvrager verklaart dat hij/zij, bij aanvang deelname aan de schenkkring, niet geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is (m.a.w. aanvrager is voor 100% in staat de activiteiten, zoals bedoeld in het vorige artikel, uit te oefenen).
3.4 Aanvrager verklaart niet te verwachten in de komende 6 maanden arbeidsongeschikt te worden, als gevolg van een reeds bestaande ziekte of aandoening.
3.5 Aanvrager verklaart niet te verwachten in de komende 12 maanden arbeidsongeschikt te worden, als gevolg van psychische klachten, een burnout of vergelijkbare aandoening.
3.6 Aanvrager is op de hoogte dat bij keuze van een inleg-/schenkingsvariant van meer dan € 1.000,- op het moment dat een schenking wordt aangevraagd, de IB-aangifte van het voorgaande jaar (o.b.v. een geheel kalenderjaar als zelfstandig ondernemer) en/of een accountantsverklaring moet worden ingeleverd.
3.7 Aanvrager is op de hoogte dat in aanvulling op artikel 6.3 van deze voorwaarden, pas sprake is van deelname (altijd op de eerste van een maand) aan de schenkkring, als de E-Wallet in de voorgaande maand vóór de 25e tot stand is gekomen.
3.8 Aanvrager verklaart hierbij op de hoogte te zijn van de overeenkomstige toepassing van artikel 9 van de statuten.
3.9 Het bestuur behoudt zich het recht voor om een aanmelding om haar moverende redenen niet in behandeling te nemen. Dit ter bescherming van VoorzieningenFonds NL-direct.
4. Inleg- & Schenkingsvarianten
4.1 Aanvrager kiest zelf voor één van de volgende inleg-/schenkingsvarianten: € 1.000.-, € 1.500,-, € 2.000,-, € 2.500,- of € 3.000,-.
4.2 De hoogte van de inleg kan tussentijds, rekening houdend met artikel 4.3 en 4.4, worden gewijzigd per 01-01 en 01-07.
4.3 Wijziging van de inleg is niet mogelijk tijdens ziekte van het lid, tevens zijn artikel 3.3 en 3.4 van toepassing.
4.4 Een aanvraag tot wijziging kan alleen door het lid zelf worden gedaan en dient maximaal 2 maanden maar uiterlijk 1 maand vóór 01-01 of 01-07 door het Administratiekantoor te zijn ontvangen. Indien hier niet aan wordt voldaan vervalt de aangevraagde wijziging.
4.5 Aanvrager verklaart hierbij op de hoogte te zijn van de overeenkomstige toepassing van artikel 9 van de statuten.
5. Wachttijd en uitsluitingen
Aanvrager verklaart op de hoogte te zijn van het volgende;
5.1 Er is sprake van een inlooprisico van 3 maanden. Dit betekent dat het lid voor het eerst een schenking kan aanvragen nadat hij/zij minimaal 3 maanden aan de schenkkring heeft deelgenomen.
5.2 In afwijking op artikel 10.6 van de Statuten start het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) na een wachttijd van 1 maand. Artikel 5.1 van deze voorwaarden blijft echter wel van kracht.
5.3 Indien een lid in de eerste 6 maanden, na start deelname aan de schenkkring, als gevolg van een reeds bestaande ziekte of aandoening arbeidsongeschikt wordt, bestaat er geen recht op een schenking.
5.4 Indien een lid in de eerste 12 maanden, na start deelname aan de schenkkring, als gevolg van psychische klachten, een burnout of vergelijkbare aandoening arbeidsongeschikt wordt, dan bestaat er geen recht op een schenking. Na 12 maanden vervalt deze uitsluiting automatisch.
5.5 Indien een lid zich hersteld heeft gemeld ná een ontvangen schenking en zich binnen 12 maanden opnieuw ziekmeldt voor dezelfde aandoening, dan wordt dit beschouwd als 1 ziekteperiode. Hierbij geldt opnieuw een wachttijd van 1 maand. De schenkingsmaanden worden in dit geval bij elkaar opgeteld, waarbij de maximale schenkingsduur in totaal 23 maanden zal zijn.
5.6 Indien het gestelde in artikel 5.5 zich meerdere malen voordoet, dan blijft de maximale schenkingsduur van in totaal 23 maanden van kracht.
6. Eenmalige inschrijfkosten
6.1 Aanvrager verklaart de eenmalige inschrijfkosten van € 395,00 excl. btw (€ 477,95 incl. btw) per Ideal te betalen aan VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. (verder genoemd: VoorzieningenFonds Beheer). Hiervoor ontvangt aanvrager van VoorzieningenFonds Beheer een betaallink.
6.2 Reeds betaalde inschrijfkosten worden niet gerestitueerd.
6.3 Zodra de eenmalige inschrijfkosten door VoorzieningenFonds Beheer zijn ontvangen is aanvrager lid van NL-direct.
7. Contributie & Kosten
7.1 Ongeacht de gekozen inleg-/schenkingsvariant betaalt elk lid een contributie van € 10,00 per maand. Dit bedrag is bestemd voor NL-direct/Administratiekantoor. Dit is voor administratie-, software-, arbo- en beheerkosten.
7.2 Voor het gebruik van de E-Wallet VoorzieningenFonds worden maandelijks € 9,50 E-Walletkosten in rekening gebracht. Deze worden ineens met het bedrag volgens artikel 7.1 door het Administratiekantoor geïnd.
7.3 De bedragen volgens artikel 7.1 en 7.2 worden maandelijks rond de 1e vooraf geïnd.
7.4 VoorzieningenFonds Administratiekantoor is te allen tijde bevoegd de contributie jaarlijks te indexeren op basis van het CBS prijsindexcijfer.
7.5 Indien de aanpassing uitstijgt boven het CBS prijsindexcijfer zal het Administratiekantoor de leden minimaal drie maanden voor de datum, waarop de aanpassing ingaat, met onderbouwing informeren.
7.6 Indien een lid het niet eens is met deze aanpassing kan hij/zij zijn lidmaatschap opzeggen per datum aanpassing met inachtneming van artikel 13.
7.6 Bij overschrijving van NL-direct naar een regionaal VoorzieningenFonds worden geen overschrijfkosten in rekening gebracht.
7.7 Alle genoemde bedragen in artikel 6 en 7 zijn van toepassing vanaf juni 2023.
8. E-Wallet VoorzieningenFonds (Wallet)
8.1 Een E-Wallet VoorzieningenFonds is een virtueel account dat is ondergebracht bij Intersolve eWalletservice. Het is een Wallet (digitale portemonnee) dat gekoppeld wordt aan de eigen Nederlandse particuliere betaalrekening van lid.
8.2 Nadat het bedrag van de eenmalige inschrijfkosten volgens artikel 6 is bijgeschreven op de rekening van VoorzieningenFonds Beheer Coöperatieve U.A. vraagt het Administratiekantoor voor het lid een E-Wallet VoorzieningenFonds aan.
8.3 Het lid machtigt hierbij het Administratiekantoor om haar/zijn eigen Wallet te beheren en de lidmaatschaps- en E-Walletkosten te innen en schenkingen te doen aan zieke leden van NL-direct.
8.4 De gelden in de Wallet zijn veiliggesteld in een Stichting Derdengelden Intersolve speciaal voor het VoorzieningenFonds. Bij faillissement van Intersolve vallen deze gelden buiten de boedel.
8.5 De Wallet is geblokkeerd en wordt uitsluitend gebruikt voor NL-direct tijdens deelname aan de schenkgroep.
8.6 Het lid verklaart een geldig ID bewijs en eventueel andere vereiste documenten, volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve, te uploaden in de Wallet omgeving.
8.7 Het lid verklaart een recent afschrift van zijn/haar Nederlandse particuliere betaalrekening volgens de regels en aanwijzingen van Intersolve, te uploaden in de Wallet omgeving.
8.8 De Nederlandse particuliere betaalrekening bedoelt onder artikel 8.7 wordt geregistreerd als tegenrekening.
8.9 Het lid machtigt het Administratiekantoor om maandelijkse de gekozen inleg, contributie en E-Walletkosten te incasseren van de tegenrekening van het lid naar zijn/haar eigen Wallet.
8.10 De maandelijkse E-Walletkosten kunnen worden vermeerderd met de negatieve rente zoals beschreven in artikel 8.13.
8.11 De incasso vindt maandelijks (vooraf) plaats rond de eerste van de maand betreffende de volgende maand.
8.12 Indien deze incasso, om welke reden dan ook, niet geslaagd is dan wordt het lid gewaarschuwd. Het lid dient dan binnen een maand de betalingsachterstand in te lopen. Bij overschrijding van deze termijn vervalt het recht op schenkingen, maar alle betalingsverplichtingen blijven bestaan.
8.13 Indien een systeembank negatieve rente in rekening brengt bij Intersolve eWalletservice dan zal deze negatieve rente maandelijks worden doorberekend aan het lid. Het bedrag van de negatieve rente zal automatisch, als onderdeel van de E-Walletkosten, worden geïncasseerd van de tegenrekening en hierna afgeschreven van zijn/haar Wallet.
8.14 Indien Intersolve eWalletservice de kosten indexeert of om andere reden verhoogt, dan bestaat de mogelijkheid dat deze verhoging wordt doorberekend aan aanvrager en automatisch wordt geïncasseerd van zijn/haar Wallet.
8.15 In geval van tegenstrijdigheid tussen, alle bepalingen in deze voorwaarden aangaande de Wallet en de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ van Intersolve eWalletservice prevaleren de voorwaarden van Intersolve eWalletservice.
8.16 Het lid kan de gebruikersvoorwaarden ‘Houders’ via het eigen Mijn-NL-direct account inzien en downloaden. Op www.intersolve.eu/voorzieningenfonds/ zijn altijd de meest recente voorwaarden in te zien.
8.17 Nadat er bedragen op de E-Wallet zijn bijgeschreven kan het lid het saldo, en bij-/afschrijvingen van de eigen E-Wallet digitaal inzien via het eigen Mijn-NL-direct account.
8.18 Het lid is op de hoogte dat het maximale saldo (de buffer) op zijn/haar E-Wallet 36 keer het maandbedrag van de gekozen inleg is. Zodra het E-Wallet saldo boven de buffer komt, wordt de incasso van de inleg gestaakt. Indien het saldo onder de buffer komt (bijvoorbeeld vanwege een schenking), wordt de incasso van de inleg weer geactiveerd. Hiervoor genoemd heeft geen invloed op de maandelijkse incasso van de contributie en E-Walletkosten.
8.19 In aanvulling op artikel 15 van de statuten (ontbinding van NL-direct), blijft het saldo op de VoorzieningenFondsrekeningen altijd eigendom van de leden.
9. Ziek- en herstelmelding / controle
Als een lid verwacht langer dan 1 maand ziek te zijn dan;
9.1 Moet de ziekmelding, door het lid zelf binnen 14 dagen worden doorgegeven aan het Administratiekantoor, volgens de richtlijnen van NL-direct.
9.2 Indien een ziekmelding niet binnen 14 dagen door het Administratiekantoor wordt ontvangen, dan zal de datum van ontvangst van de ziekmelding minus 14 dagen als 1e ziektedag worden beschouwd.
9.3 Alleen als, vanwege een medische oorzaak, het lid niet in staat is om de ziekmelding zelf te verrichten is het geoorloofd de ziekmelding door een derde te laten verrichten.
9.4 Om de ziekmelding in behandeling te kunnen nemen moet het Administratiekantoor de volgende gegevens ontvangen;
a) lidnummer en naam; b) eerste ziektedag; c) percentage van arbeidsongeschiktheid; d) verwachte duur van de ziekteperiode.
9.5 Indien het Administratiekantoor alle gegevens correct heeft ontvangen ontvangt het lid een bevestiging per e-mail van de ziekmelding met daarin, ter controle, de ontvangen gegevens volgens artikel 9.4.
9.6 Een ziek lid, dat bij aanvang gekozen heeft voor een inleg-/schenkingsvariant hoger dan € 1.000,-, zal binnen 7 dagen na ziekmelding (aanvraag schenking), de IB-aangifte van het voorgaande jaar of een verklaring van de accountant aanleveren bij het Administratiekantoor. Indien de inkomensgegevens niet toereikend zijn of niet door het Administratiekantoor worden ontvangen treedt artikel 9.5 van de statuten onvermijdelijk in werking.
Arbodienst
9.7 NL-direct schakelt bij elke (nieuwe) ziekmelding, en bij een verhoging van het arbeidsongeschiktheidspercentage een Arbodienst in. NL-direct schakelt altijd een gecertificeerde Arbodienst in. Overal waar door NL-direct, zonder verdere toelichting, gesproken wordt over Arbodienst wordt de met NL-direct samenwerkende Arbodienst bedoeld.
9.8 Het zieke lid verklaart bereid te zijn mee te werken aan controles door een arbeidsdeskundige en/of Arboarts van, of toegewezen door, de Arbodienst. Indien hieraan, zonder zwaarwegende argumentatie, geen medewerking wordt verleend zal de (aangevraagde) schenking per direct worden stopgezet en kan NL-direct volgens artikel 6.5 en 6.6 van de statuten handelen.
9.9 Pas nadat de Arbodienst de mate van arbeidsongeschiktheid van het zieke lid heeft bevestigd en het Administratiekantoor hiervan op de hoogte heeft gesteld, zal het Administratiekantoor de (aangepaste) schenking in werking stellen.
9.10 Een herstelmelding of wijziging van het arbeidsongeschiktheidspercentage moet door het lid zelf per omgaande volgens de richtlijnen van NL-direct, worden doorgegeven aan het Administratiekantoor.
9.11 Bij een wijziging van het arbeidsongeschiktheidspercentage verplicht het lid zich om de volgende gegevens aan het Administratiekantoor door te geven; a) lidnummer en naam; b) datum wijziging percentage; c) percentage van arbeidsongeschiktheid.
9.12 Bij de herstelmelding verplicht het lid zich om de volgende gegevens aan het Administratiekantoor door te geven;
a) lidnummer en naam; b) datum herstel.
9.13 Bij het vaststellen van het arbeidsongeschiktheidspercentage is de met NL-direct samenwerkende Arbodienst leidend. Indien het lid niet akkoord gaat met het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage dan is het lid geoorloofd om op eigen kosten een zelfgekozen gecertificeerde Arbo- of Bedrijfsarts in te schakelen. Indien deze een hoger arbeidsongeschiktheidspercentage vaststelt, dan kan dit middels een schriftelijke verklaring worden voorgelegd aan met NL-direct samenwerkende Arbodienst, deze zal hierna de situatie opnieuw beoordelen.
9.14 Indien de, bij artikel 9.13 bedoelde zelfgekozen, Arbo- of Bedrijfsarts niet over een geldige certificatie beschikt, zal een verklaring niet in behandeling worden genomen en zal het, door de met NL-direct samenwerkende Arbodienst, vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage worden gehandhaafd.
9.15 Misbruik van deze schenkingsregeling kan tot ontzetting van de lidmaatschapsovereenkomst leiden.
10 Schenkingen ontvangen
10.1 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start, rekening houdend met artikel 5.1 na een wachttijd van 1 maand.
10.2 Uitbetaling van de schenking is altijd maandelijks achteraf vóór de 10e van de maand.
10.3 Aan een zieke wordt maximaal 2 jaar, minus de wachttijd, aaneengesloten maandelijks geschonken.
10.4 Het lid verklaart akkoord te gaan met het geven van inzage in de jaarcijfers als daarom, tijdens een periode van ziekte, wordt gevraagd door het VoorzieningenFonds Administratiekantoor. Indien hieraan geen medewerking wordt verleend zal de schenking per direct worden stopgezet en kan NL-direct volgens artikel 6.5 en 6.6 van de statuten handelen.
10.5 De te ontvangen schenkingsbedragen worden door de schenkers gestort in de E-Wallet VoorzieningenFonds van de zieke, waarna het totale schenkbedrag ineens wordt doorgestort op de tegenrekening (zie artikel 8.8) van de zieke.
Schenking bij overlijden
In aanvulling op artikel 10 van de statuten geldt het volgende:
10.6 Na een deelname van minimaal 36 maanden tot en met de leeftijd van 67 jaar van een lid geldt het recht op een schenking bij overlijden.
10.7 Indien een lid is overleden kan een wettelijke erfgenaam een verzoek indienen tot een schenking van ten hoogste 3 maanden.
10.8 Dit verzoek dient binnen 3 maanden na datum van overlijden, middels een uittreksel van de akte van overlijden, per e-mail bij het Administratiekantoor op administratie@voorzieningenfonds.nl te worden ingediend.
10.9 Indien het lid op de dag van overlijden één van de schenkers is aan een zieke binnen de schenkgroep, dan stopt de schenking aan dit zieke lid per direct, rekening houdend met: a) gedane schenkingen worden niet teruggestort, b) vanaf het volgende schenkmoment kan het door de overledene te schenken deel worden verdeeld over de overige schenkers, de mogelijkheid bestaat dat zij daardoor iets meer zullen gaan schenken aan desbetreffende zieke.
11. Schenkingen doen
11.1 Het lid verklaart om maandelijks vanaf zijn/haar eigen Wallet een bedrag, verder genoemd de ‘betaalde schenking’, te zullen schenken aan elk lid dat volgens artikel 10 recht heeft op een schenking, ontstaan nádat het nieuwe lid actief deelneemt aan de schenkkring van NL-direct.
11.2 Een betaalde schenking kan nooit hoger zijn dan het saldo van ieders eigen Wallet. Een negatief saldo op de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds is om deze reden derhalve niet mogelijk.
11.3 De totale schenking aan een lid wordt naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant verdeeld over de schenkende leden.
11.4 Als er een tekort aan schenkingssaldo is bij een van de leden aan NL-direct, dan wordt dit tekort naar rato verdeeld over de overige schenkende leden.
11.5 Bij overlijden van een schenkend lid kan het maandelijkse schenkbedrag, per de 1e van de maand volgend op overlijden naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant worden verdeeld over de overig schenkende leden.
11.6 Aanvrager verklaart op de hoogte te zijn dat, schenkende leden; a) niet vóóraf op de hoogte worden gesteld van aanstaande schenkingen; b) inzicht krijgen middels de E-Wallet inzage (artikel 8.16) welk bedrag, aan welk lid, is geschonken.
12. Inkomsten- en schenkbelasting
12.1 Schenkingen vallen niet onder het begrip ‘inkomen’ zoals vermeld in de wet op de Inkomstenbelasting.
12.2 Voor de schenker is de schenking niet aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting.
12.3 De ontvangen schenking is uitsluitend belast met successierechten indien de drempel wordt overschreden (zie punt 10 Successierechten).
12.4 Het saldo van de eigen E-Wallet VoorzieningenFonds wordt gerekend in Box 3 (spaargeld) van de Wet Inkomstenbelasting (artikel 5.3 sub 1 lid e).
12.5 Nadat de E-Wallet een heel kalenderjaar door het lid is gebruikt, kan jaarlijks een overzicht worden gedownload via de E-Wallet inzage. Dit overzicht kan gebruikt worden voor de belastingaangifte.
12.6 Indien de totale bezittingen bij de belastingplichtige hoger zijn dan, de vrijstelling (heffingsvrij vermogen) dient hierover afgerekend te worden in box 3.
12.7 De ontvangen schenkingen, boven de geldende vrijstelling zijn belast met schenkbelasting (Successiewet art. 1 sub 3).
12.8 Om van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken mag het totaal geschonken bedrag per deelnemer aan één zieke deelnemer dus niet hoger zijn dan de geldende vrijstelling per kalenderjaar. (Let op: voor de schenkbelasting tellen samenwonenden en gehuwden als één. Zij mogen gezamenlijk maximaal het vrijgestelde bedrag (zoals bedoeld in artikel 9.7) per jaar schenken. Dit kan o.a. van belang zijn bij firmanten van een VOF.)
12.9 Wordt deze grens wèl overschreden dan is, over het bedrag boven de vrijstelling, de geldende schenkbelasting verschuldigd (Successiewet art. 24 sub 1). Dit zal zich hooguit voordoen bij een zeer gering aantal deelnemers in een Vereniging VoorzieningenFonds èn veel langdurige ziektegevallen binnen dezelfde Vereniging VoorzieningenFonds.
12.10 Verantwoording aan de belastingdienst van inkomsten en schenkingen behoort tot de verantwoordelijkheid van elk individueel lid en kan nooit verhaald worden op NL-direct, het Administratiekantoor of VoorzieningenFonds Beheer.
12.11 Kennisneming en gebruikmaking van de actuele belastingtarieven en -vrijstellingen behoren tot de verantwoordelijkheid van elk individueel lid.
13. Opzegging en beëindiging
Het lidmaatschap kan maandelijks worden opgezegd rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand. Met inachtneming van het volgende:
13.1 Het lidmaatschap heeft minimaal 1 jaar vanaf 1e inleg, gelopen zonder dat het lid een schenking heeft ontvangen.
13.2 Indien het lid een schenking heeft ontvangen moet het lidmaatschap minimaal 2 jaar, vanaf 1e inleg, hebben gelopen.
13.3 De opzegging moet volgens de richtlijnen van NL-direct door het Administratiekantoor zijn ontvangen.
13.4 Deelnemer blijft, vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen, medeverantwoordelijk voor uitbetaling van schenkingen aan reeds bestaande zieken, met een maximale schenkingsduur van 6 maanden (uitlooprisico).
13.5 Het lid is, niet meer verantwoordelijk voor zieken ontstaan vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen (Let op: artikel 13.7 is wel van toepassing).
13.6 Het lid c.q. erfgenaam kan geen schenking meer aanvragen vanaf de datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen.
13.7 Indien de opzegging door het Administratiekantoor is ontvangen terwijl sprake is van het gestelde in artikel 13.1 of 13.2 dan wordt de datum, 1e inleg plus 12 c.q. 24 maanden, gehanteerd als datum dat het Administratiekantoor de opzegging heeft ontvangen.
13.8 Alleen door een schriftelijke verklaring afkomstig van en ondertekend door het bestuur van NL-direct kan worden afgeweken van het gestelde in de artikelen 13.1 tot en met 13.7.
13.9 Bij overlijden van het lid vervalt deze overeenkomst per de eerste van de maand volgend op de overlijdensdatum en zal het saldo van de eigen VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet) worden overgemaakt op de tegenrekening (artikel 8.8) en zal het Administratiekantoor de E-Wallet laten vervallen.
13.10 Als binnen 2 maanden na inwerkingtreding van deelname aan NL-direct, door het lid nog niet aan alle hiervoor genoemde administratieve en/of financiële voorwaarden is voldaan kan het lidmaatschap door NL-direct ontbonden worden. De eenmalige bijdrage zoals genoemd in artikel 6 wordt niet gerestitueerd.
13.11 Bij elke vorm van beëindiging van het lidmaatschap (zoals beschreven in de statuten) kan het scheidende lid, na verrekening van verplichtingen die voortvloeien uit het lidmaatschap, beschikken over het saldo van zijn eigen Voorzieningen- Fondsrekening (E-Wallet).
14. Schenking bij zwangerschap
Bij zwangerschap bestaat geen recht op schenking, maar kan gebruik gemaakt worden van de wettelijke vangnetregeling (ZEZ). Echter, bij complicaties veroorzaakt door de zwangerschap is het wel mogelijk om een verzoek tot schenking te doen rekening houdend met artikel 9 van deze voorwaarden en het volgende:
14.1 Door de complicatie is sprake van minimaal 20% arbeidsongeschiktheid.
14.2 De schenking zal plaatsvinden na de wachttijd van 30 dagen tot maximaal 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum.
14.3 Het lid verklaart akkoord te gaan met het overleggen van een schriftelijke verklaring, door een specialist, over de uitgerekende bevallingsdatum aan de Arbodienst.
14.4 Indien het lid 10 weken na de bevalling nog steeds arbeidsongeschikt is, kan opnieuw een verzoek tot schenking worden ingediend. Hierbij geldt opnieuw een wachttijd van 30 dagen.
15. Deelname tijdens verblijf in het buitenland
Rekening houdend met het volgende kan een lid dat woonachtig is in het buitenland deelnemen aan de schenkkring.
15.1 De afstand van het woonadres tot aan de Nederlandse grens is maximaal 25 kilometer.
15.2 Het lid voldoet aan het gestelde in artikelen 15.4 en 15.5.
Rekening houdend met het volgende kan een lid dat tijdelijk in het buitenland verblijft, op een afstand van meer dan 25 kilometer vanaf de Nederlandse grens, deel blijven nemen aan de schenkkring.
15.3 Het betreft een verblijf in het buitenland van langer dan 2 maanden maar maximaal 12 maanden.
15.4 De belastingaangifte vindt tijdens het verblijf in het buitenland plaats in Nederland.
15.5 Het lid moet telefonisch en per e-mail bereikbaar zijn.
15.6 Tijdens de tijdelijke buitenlandperiode is er sprake van een ‘slapend lidmaatschap’. Dit betekent het volgende; a) de maandelijkse incasso van de inleg, contributie, E-Walletkosten en eventueel overige kosten blijft gewoon plaatsvinden; b) het lid blijft mee schenken aan reeds bestaande zieken; c) het lid kan geen aanspraak maken op een schenking; d) het lid schenkt niet mee aan een nieuwe zieke ten tijde van de buitenlandperiode; e) zodra het lid weer terug is in Nederland is het lidmaatschap direct weer volledig van kracht met alle rechten en plichten; f) het lid gaat per de eerste van de maand volgend op terugkomst in Nederland ook mee schenken aan de zieken zoals bedoeld onder artikel 15.6 lid d.
15.7 Het lid is verplicht om, een tijdelijk verblijf in het buitenland van langer dan 2 maanden, uiterlijk 30 dagen voor vertrek te melden bij het Administratiekantoor.
STATUTEN
Artikel 1 Naam en zetel
1.1 De Stichting draagt de naam: Stichting VoorzieningenFonds NL-direct (verder genoemd NL-direct)
1.2 Zij heeft haar zetel in de gemeente: Hengelo
1.3 Het bestuur draagt zorg voor inschrijving van NL-direct in het handelsregister.
1.4 Het adres van NL-direct is: Aquamarijnstraat 24, 7554 NS te Hengelo
Artikel 2 Doel
2.1 Het doel van NL-direct is het faciliteren van een arbeidsongeschiktheidsvoorziening, in de vorm van een schenkkring voor donateurs van de Stichting VoorzieningenFonds NL-direct.
2.2 Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:
- het werven van donateurs;
- het ontvangen van donaties;
- het goedkeuren en zorgdragen van de schenkingen door en aan donateurs ingeval van ziekte.
Artikel 3 Algemene bepalingen
3.1 Deelname aan NL-direct betekent donateur zijn. Donateurs zijn zij die zich hebben verplicht een financiële bijdrage, die door het bestuur is vastgesteld, te doen aan de Stichting VoorzieningenFonds NL-direct.
3.2 Donateurs hebben een geldige inschrijving bij de Kamer van Koophandel en ontvangen een inkomen door uitoefening van activiteiten binnen het ingeschreven bedrijf.
3.3 Donateurs zijn, bij aanvang deelname aan de schenkkring, 100% in staat de activiteiten, zoals bedoeld in het vorige artikel, uit te oefenen.
3.4 Indien een donateur in de eerste 6 maanden, na start deelname aan de schenkkring, als gevolg van een reeds bestaande ziekte of aandoening arbeidsongeschikt wordt, bestaat er geen recht op een schenking.
3.5 Indien een donateur in de eerste 12 maanden, na start deelname aan de schenkkring, als gevolg van een Burnout of vergelijkbare aandoening arbeidsongeschikt wordt, bestaat er geen recht op een schenking.
3.6 Donateurs verbinden zich altijd aan de laatste versie van de algemene voorwaarden van NL-direct.
Artikel 4 Uitleg van begrippen
- NL-direct: de naam van het landelijke VoorzieningenFonds.
- Het bestuur: het bestuur van NL-direct.
- Bestuursleden NL-direct: oprichters van VoorzieningenFonds Beheer.
- Donateurs: deelnemer aan NL-direct (verder genoemd: Donateurs).
- Donatie: de verschuldigde maandelijkse bijdrage (verder genoemd: Contributie).
- Schenkkring: een groep ondernemers die elkaar bij arbeidsongeschiktheid door ongeval of ziekte voorziet van een inkomen.
- Inleg: het bedrag dat maandelijks in de E-Wallet bijgeschreven wordt (en daar blijft staan), schenkingen aan zieken worden hieruit betaald.
- E-Wallet VoorzieningenFonds: digitale portemonnee voor een donateur zolang deze deelneemt aan NL-direct.
- VoorzieningenFonds Beheer: eigenaar en oprichter van het VoorzieningenFonds concept.
- VoorzieningenFonds Administratiekantoor: de partij die alle administratieve en financiële zaken voor NL-direct verzorgt (verder genoemd: Administratiekantoor).
Artikel 5 Donateurschap
- Donateurs zijn: deelnemers aan NL-direct.
- Donateurs zijn zij die zich hebben aangemeld en zijn toegetreden onder de geldende voorwaarden.
- Het donateurschap is persoonlijk en kan niet worden overgedragen of door erfopvolging worden verkregen.
- Donateur worden kan maandelijks.
Artikel 6 Beëindiging van het donateurschap
6.1 Het donateurschap eindigt; a) door overlijden; b) door opzegging door de donateur; c) door opzegging door NL-direct; d) door ontzetting.
6.2 Beëindiging door overlijden; indien een donateur is overleden kan een wettelijke erfgenaam een verzoek indienen tot een schenking van ten hoogste 3 maanden. Dit verzoek dient binnen 1 maand na datum van overlijden, middels een uittreksel van de akte van overlijden, bij het Administratiekantoor te worden ingediend.
6.3 Opzegging van de donateurschap door de donateur kan maandelijks, rekening houdend met een opzegtermijn van de lopende maand plus één volledige kalendermaand. Opzegging geschiedt schriftelijk of per e-mail aan het Administratiekantoor.
De donateur kan echter zijn donateurschap met onmiddellijke ingang opzeggen: a) binnen een maand nadat hij/zij op de hoogte is gesteld van een besluit waarbij de rechten van de donateurs zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, tenzij het een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen betreft; b) binnen een maand nadat een donateur een besluit is meegedeeld tot omzetting NL-direct in een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing.
6.4 Opzegging van de donateurschap door NL-direct kan worden gedaan; a) wanneer een donateur, na daartoe bij herhaling schriftelijk te zijn aangemaand, twee maanden niet volledig aan zijn geldelijke maandelijkse verplichtingen jegens NL-direct en/of aan de schenkkring NL-direct heeft voldaan; b) wanneer de donateur heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die op dat moment door de statuten voor de donateurschap worden gesteld. De opzeggingstermijn is ten minste vier weken, binnen deze termijn blijven alle financiële verplichtingen van kracht. De opzegging geschiedt steeds schriftelijk met opgave van reden(en).
6.5 Ontzetting uit het donateurschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een donateur in strijd met de wet, statuten, reglementen of besluiten van NL-direct handelt of wanneer de donateur NL-direct op onredelijke wijze benadeelt. Ontzetting geschiedt door het bestuur van NL-direct, dat de donateur zo spoedig mogelijk van het besluit in kennis stelt, met opgave van de reden(en).
6.6 De betreffende donateur volgens artikel 6.5 is bevoegd binnen één maand na de ontvangst van de kennisgeving van ontzetting in beroep te gaan bij de kantonrechter te Almelo (Overijssel). Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is de donateur geschorst en heeft de donateur geen recht op een schenking.
Artikel 7 Contributies & Kosten
7.1 Iedere donateur is maandelijks een contributie en E-Walletkosten verschuldigd.
7.2 De bedragen worden vastgesteld in de algemene voorwaarden, waaraan iedere donateur zich bij aanmelding verbindt.
Artikel 8 VoorzieningenFonds Administratiekantoor
8.1 NL-direct heeft een samenwerking met VoorzieningenFonds Administratiekantoor.
8.2 Het Administratiekantoor voert in opdracht van NL-direct alle administratieve en financiële handelingen uit.
8.3 Het Administratiekantoor is bevoegd om in alle gevallen uit naam van, als vertegenwoordiger van en namens NL-direct op te treden.
Artikel 9 Inleg
9.1 Bij aanvang kiest iedere donateur, rekening houdend met zijn/haar inkomen, zelf voor een inleg-/schenkingsvariant. Deze mag niet hoger zijn dan het gemiddelde maandelijkse inkomen over de periode van de voorgaande 12 maanden.
9.2 Ongeacht het voorgaande artikel is de minimale inleg-/schenkingsvariant altijd € 1.000,-. Dit geldt ook voor starters.
9.3 Indien de donateur de inleg-/schenkingsvariant wil verhogen, dient dit in overeenstemming te zijn met de laatste IB aangifte.
9.4 Indien een donateur heeft gekozen voor een inleg-/schenkingsvariant hoger dan € 1.000,- dan dient de donateur, op het moment van aanvraag van een schenking (bij ziekte), de IB-aangifte van het voorgaande jaar of een verklaring van de accountant aan te leveren bij het Administratiekantoor.
9.5 Indien de inkomstenverklaring uit artikel 9.4 niet wordt ingeleverd of niet overeenstemt met de gekozen inleg-/schenkingsvariant, dan; a) zal de schenking, nooit hoger zijn dan het gemiddelde maandelijkse inkomen over de periode van de voorgaande 12 maanden, maar minimaal o.b.v. € 1.000,- zijn; b) zullen eventueel lopende schenkingen aan zieken op basis van de eerst gekozen inleg-/schenkingsvariant gehandhaafd blijven; c) kan de donateur de hoogte van de inleg-/schenkingsvariant volgens artikel 9.6 aan laten passen; d) zullen reeds bijgeschreven inlegbedragen pas bij overschrijding van de bufferstand teruggestort worden op de tegenrekening.
9.6 De hoogte van de inleg kan tussentijds, rekening houdend met artikel 9.1 t/m 9.5, worden gewijzigd per 01-01 en 01-07.
9.7 Ongeacht een aanpassing van de inleg, zal tijdens een schenking aan een zieke donateur, de inleg van alle donateurs ten tijde van de start van deze schenking maatgevend zijn, gedurende de gehele schenkingsperiode (ziekte).
9.8 Een zieke donateur blijft gedurende een schenkingsperiode verplicht om de maandelijkse inleg te voldoen op zijn eigen VoorzieningenFondsrekening.
9.9 Het Administratiekantoor heeft, naast de in artikel 9 genoemde situaties, altijd de mogelijkheid om voor controledoeleinden IB aangiftes en/of een accountantsverklaring bij een donateur op te vragen.
Artikel 10 Schenking
10.1 NL-direct is opgezet om ondernemers in hun eerste levensbehoefte te kunnen voorzien ingeval van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid.
10.2 Een ontvangen schenking, zal slechts een basisvoorziening betekenen en geen vervanging van eerder genoten inkomen.
10.3 De totale schenking aan de zieke deelnemer(s) wordt naar rato van de gekozen inleg-/schenkingsvariant verdeeld over de schenkende donateurs.
10.4 Als de saldi van alle donateurs aan NL-direct ontoereikend zijn zal de maandelijkse schenking naar rato, afhankelijk van de inleg-/schenkingsvariant worden verdeeld over de zieke donateurs. In dat geval is het mogelijk dat zieken niet het volledige bedrag geschonken krijgen.
10.5 De donateur die de schenking ontvangt schenkt niet aan zich zelf, maar neemt wel deel aan de schenking aan eventuele overige zieke donateurs.
10.6 Het recht op schenking (ontvangst van de dagvergoeding) start na een wachttijd van 60 dagen.
10.7 Bij de berekening van een schenking wordt elke maand op 30 dagen gesteld (de berekeningsmaand is 30 dagen).
10.8 Uitbetaling van de schenking is altijd achteraf.
Artikel 11 Bestuur
11.1 Het bestuur van NL-direct bestaat uit een of meer personen. NL-direct wordt bestuurd door een bestuur bestaande uit een door het bestuur te bepalen aantal van tenminste drie leden. Bestuursleden worden benoemd en ontslagen door het bestuur.
11.2 Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden vervuld.
11.3 Zowel rechtspersonen als natuurlijke personen zijn benoembaar tot bestuurslid.
11.4 Het bestuur kan een rooster van aftreden vaststellen, krachtens welk rooster elke drie jaar één bestuurslid aftreedt. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is terstond herbenoembaar.
11.5 Het bestuurslidmaatschap eindigt: a) door zijn aftreden volgens het eventuele rooster van aftreden; b) op zijn eigen verzoek door schriftelijk bedanken; c) door zijn faillissement of zijn surséance van betaling of indien de schuldsaneringsregeling op hem van toepassing wordt; d) door zijn ondercuratelestelling; e) door zijn overlijden; f) door zijn ontslag verleend door het bestuur om gewichtige redenen; g) door zijn ontslag door de rechtbank op grond van het bepaalde bij de wet.
11.6 De bestuursleden genieten als zodanig geen beloning voor hun werkzaamheden.
11.7 Indien het bestuur tijdelijk uit minder dan drie, respectievelijk uit minder dan door het bestuur vastgestelde aantal bestuursleden bestaat blijft het niettemin bevoegd, onder gehoudenheid zo spoedig mogelijk zodanige maatregelen te treffen dat in de vacature(s) kan worden voorzien.
Bestuursvergaderingen
11.8 Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een ander bestuurslid zulks gewenst acht. De oproeping tot een vergadering geschiedt schriftelijk tenminste zeven dagen van tevoren -de dag der oproeping en die der vergadering niet meegerekend- onder vermelding van de plaats van de vergadering en de te behandelen onderwerpen.
11.9 Indien de bijeenroeping niet schriftelijk is geschied of onderwerpen aan de orde komen die niet bij de oproeping werden vermeld, dan wel de bijeenroeping is geschied op een termijn korter dan zeven dagen, is een geldige besluitvorming van het bestuur niettemin mogelijk, mits in de betreffende vergadering alle in functie zijnde bestuursleden aanwezig zijn en geen der bestuursleden zich alsdan tegen de besluitvorming verzet.
11.10 De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter en bij diens afwezigheid door een door de vergadering aan te wijzen ander bestuurslid. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen indien tenminste de helft van de in functie zijnde bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is.
11.11 Van elke bestuursvergadering worden notulen gehouden door de secretaris of bij diens afwezigheid door een daartoe aangewezen bestuurslid. De notulen worden vastgesteld in dezelfde of in een volgende bestuursvergadering en ten blijke daarvan door de voorzitter en secretaris van die vergadering ondertekend.
11.12 Toegang tot de vergadering hebben de bestuursleden alsmede zij die door de ter vergadering aanwezige bestuursleden worden toegelaten.
11.13 Een bestuurslid kan zich door een door hem daartoe schriftelijk gevolmachtigd medebestuurslid ter vergadering doen vertegenwoordigen. Een bestuurslid kan ten hoogste één mede-bestuurslid ter vergadering vertegenwoordigen.
Taken, bevoegdheden, besluitvorming en vertegenwoordiging van het bestuur
11.14 Behoudens beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van NL-direct.
11.15 Het bestuur is bevoegd overeenkomsten aan te gaan tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij NL-direct zich als borg of hoofdelijk mede-schuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.
11.16 Het bestuur is bevoegd tot vertegenwoordiging van NL-direct voor zover de wet niet anders bepaalt. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt mede toe aan twee gezamenlijk handelende bestuurslid. Het bestuur kan een bestuurslid en/of een derde machtiging verlenen om NL-direct binnen de in de volmacht omschreven grenzen te vertegenwoordigen
11.17 Ieder bestuurslid heeft één stem. Voor zover in deze statuten niet anders is bepaald, worden bestuursbesluiten genomen met volstrekte meerderheid van de ter vergadering uitgebrachte stemmen.
11.18 De voorzitter van de vergadering bepaalt de wijze van stemming.
11.19 Buiten vergadering kunnen bestuursbesluiten worden genomen, mits alle bestuursleden in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen en zij allen schriftelijk hebben verklaard zich niet tegen deze wijze van besluitvorming te verzetten. Een besluit is alsdan genomen zodra de vereiste meerderheid van alle bestuursleden zich schriftelijk voor het voorstel heeft verklaard.
11.20 Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslagingen en besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van NL-direct.
Artikel 12 Boekjaar en jaarrekening
12.1 Het boekjaar van NL-direct is gelijk aan het kalenderjaar. Het eerste boekjaar eindigt op éénendertig december tweeduizend twintig.
12.2 Het bestuur is verplicht, van de vermogenstoestand van NL-direct en van alles betreffende de werkzaamheden van NL-direct naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van NL-direct kunnen worden gekend.
12.3 Het bestuur is verplicht binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een balans en een staat van baten en lasten op te maken en op papier te stellen. De balans en staat van baten en lasten worden ontworpen door de penningmeester en aan het bestuur voorgelegd vóór een door het bestuur te bepalen datum. Vaststelling door het bestuur van de door de penningmeester ontworpen stukken strekt tot decharge van de penningmeester.
12.4 De opgemaakte jaarrekening wordt ondertekend door de bestuursleden; ontbreekt de ondertekening van één of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van reden melding gemaakt.
12.5 Het bestuur is verplicht de in artikel 12.2 bedoelde stukken, boeken, bescheiden en andere gegevensdragers alsmede de balans en staat van baten en lasten zeven jaren lang te bewaren.
Artikel 13 Reglementen en Privacyverklaring
13.1 Het bestuur van NL-direct kan een of meer reglementen vaststellen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien.
13.2 Een reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of met deze statuten.
13.3 Donateurs van NL-direct committeren zich aan de Privacyverklaring van Het VoorzieningenFonds.
13.4 Donateurs van NL-direct committeren zich altijd aan de meest recente versie van de Algemene voorwaarden van NL-direct.
13.5 Elke donateur wordt tijdens de aanmeldingsprocedure op de hoogte en (digitaal) in het bezit gesteld van alle bescheiden zoals genoemd in artikel 13.1, 13.3 en 13.4.
13.6 Bij het niet nakomen van de verplichtingen uit de Algemene Voorwaarden, Privacyverklaring of overige reglementen, treedt artikel 6.5 van deze statuten in werking.
Artikel 14 Statutenwijziging
14.1 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot wijziging van de statuten.
14.2 Een statutenwijziging treedt eerst in werking nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt.
Artikel 15 Ontbinding en vereffening
15.1 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot ontbinding van NL-direct, waarbij het bepaalde in artikel 11.17 van overeenkomstige toepassing is.
15.2 Na de ontbinding geschiedt de vereffening door de bestuurders. Het bestuur kan besluiten om andere personen tot vereffenaar te benoemen.
15.3 Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven.
15.4 Op de vereffening zijn voor het overige de bepalingen van Boek 2, Titel 1, van het Burgerlijk Wetboek van toepassing.
Artikel 16 Geschillenregeling
16.1 Mochten er geschillen ontstaan tussen een donateur en NL-direct betreffende een schenking, dan kan er een geschillencommissie worden gevormd.
16.2 De geschillencommissie bestaat uit drie donateurs die deelnemen aan de schenkkring van VoorzieningenFonds NL-direct; a) één donateur zal worden aangewezen door de donateur die vindt dat er een geschil is betreffende een schenking; b) één donateur zal worden aangewezen door het bestuur NL-direct; c) de derde donateur zal door de gekozen donateurs (16.2 a en 16.2 b) samen worden aangewezen.
16.3 De geschillencommissie zal voordat zij uitspraak doet alle partijen horen. De uitspraak is voor alle partijen bindend.
Artikel 17 Slot(bepaling)
17.1 Aan NL-direct komen alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.
17.2 Het eerste bestuur bestaat uit drie benoemde bestuurders; 1) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Mevariks Holding B.V., statutair gevestigd te Haaksbergen, Tijm 16, postcode 7483 BT, ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 61383902; in de functie van voorzitter; 2) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Wagelaar Investments B.V., statutair gevestigd te Hengelo (Overijssel), Aquamarijnstraat 24, postcode 7554 NS, ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 08147854; in de functie van penningmeester; 3) de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: R.A.H. Poelman Investments B.V., statutair gevestigd te Hengelo (Overijssel), Aquamarijnstraat 24, postcode 7554 NS, ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 08147856; in de functie van secretaris.
17.3 Deze statuten zijn vastgelegd bij notariskantoor Rouwenhorst & Rouwenhorst Notarissen te Delden op 01-09-2020.
Versie 27 maart 2024