>
×
Hoe werkt het? Deelnemen Extra +3 jaar Veelgestelde vragen
Aanbrengvergoeding Alle schenkkringen Alle Advieskantoren Verplichte AOV
Over ons Contact Adviseur thuis Login
1
Bekijk de film
2
Deelnemen
2346
Deelnemers

Veelgestelde vragen

Algemeen

Het VoorzieningenFonds is een groep ondernemers die met elkaar een schenkkring vormen en elkaar inkomen schenken bij arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de fiscale schenkingsvrijstelling in Nederland.

Er zijn vier soorten VoorzieningenFondsen
1- VoorzieningenFonds NL-direct (landelijk)
2- Regionale VoorzieningenFondsen
3- VoorzieningenFondsen op maat
4- VoorzieningenFonds Plus 3 jaar (VF+3)

Een schenkkring is een inkomensvoorziening voor en door ondernemers die elkaar helpen bij arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval.

Voor alle ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB), Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers), Freelancers, Vennoten van een VOF, Maten in een maatschap en Directeuren-Grootaandeelhouders (DGA’s) van een B.V.

Het VoorzieningenFonds NL-direct is de grote landelijke schenkkring van het VoorzieningenFonds voor en door ondernemers uit heel Nederland.

NL-direct werkt in clusters (schenkkringen) van 50 ondernemers. Maandelijks spaart elke deelnemer een bedrag op een eigen VoorzieningenFondsrekening en indien een deelnemer binnen de schenkkring, door een ziekte of ongeval, arbeidsongeschikt wordt ontvangt deze een schenking van de overige deelnemers uit zijn/haar schenkkring. De hoogte van de schenking is afhankelijk van het bedrag waarvoor gekozen is. Bij ziekte vindt controle en begeleiding plaats door een gecertificeerde Arbodienst.

Regionale VoorzieningenFondsen zijn schenkkringen van ondernemers die bij elkaar in de buurt wonen, op een afstand van 10 a 15 km van de vestigingsplaats van het regionale Fonds.

Een Regionaal VoorzieningenFonds is een groep van minimaal 20 en maximaal 50 ondernemers (of meer) die gezamenlijk een vereniging oprichten of hebben opgericht. Deze vereniging heeft een bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester) en is of wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Maandelijks spaart elke deelnemer een bedrag op een eigen VoorzieningenFondsrekening en indien een deelnemer van de vereniging  arbeidsongeschikt wordt door ziekte of ongeval, ontvangt deze een schenking van de overige leden. De hoogte van de schenking is afhankelijk van het bedrag waarvoor gekozen is. Bij ziekte vindt controle plaats op basis van sociale controle (door de leden onderling).

  • Je schrijft je in bij NL-direct
  • Je stuurt een e-mail naar administratie@voorzieningenFonds.nl en geeft aan dat je een eigen Regionaal Fonds wilt gaan oprichten in jouw woonplaats
  • Je zorgt zelf voor meerdere geïnteresseerden
  • Wij verzorgen één of meerdere presentaties
  • Geïnteresseerden schrijven zich in bij NL-direct
  • Zodra er 25 deelnemers zijn wordt de nieuwe Regionale Vereniging opgericht
  • Deze 25 deelnemers worden dan kosteloos overgeschreven van NL-direct naar het nieuwe Fonds.

Dit is maatwerk voor Franchise- en brancheorganisaties.

Hiervoor worden aparte afspraken gemaakt in overleg met de betreffende organisatie, welke afgestemd worden op de specifieke behoefte van deze organisatie.

NL-direct / Regionale Fondsen

Rechtsvormen

  • NL-direct is een stichting met een bestuur bestaande uit de oprichters van het VoorzieningenFonds.
  • Een Regionaal Fonds is een informele Vereniging met een bestuur, gekozen uit de eigen leden.

Werkgebied

  • NL-direct werkt landelijk en is voor ondernemers uit heel Nederland.
  • Regionale Fondsen zijn voor ondernemers die bij elkaar in de buurt wonen, op een afstand van 10 a 15 km.

Starten

  • Bij NL-direct kun je direct starten.
  • Bij Regionale Fondsen hebben bestaande leden een vetorecht. Dit betekent dat een bestaand lid jouw toetreding kan afkeuren, waardoor je niet kunt deelnemen aan dit Regionale Fonds.

Inkomenscontrole

  • Bij NL-direct wordt het inkomen pas gecontroleerd bij ziekte, middels een IB-aangifte van het voorgaande jaar, of een verklaring van de accountant/boekhouder.
  • Bij Regionale Fondsen wordt het inkomen direct gecontroleerd na acceptatie door de groep, middels een IB-aangifte van het voorgaande jaar, of een verklaring van de accountant/boekhouder.

Uitsluiting

  • Bij NL-direct geldt binnen 1 jaar na startdatum een uitsluiting voor psychische klachten, een burnout of vergelijkbare aandoening.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Hierover heeft men zelf afspraken gemaakt welke zijn  vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds.

Schenking bij overlijden

  • Bij NL-direct geldt, vanaf deelname van minimaal 36 maanden t/m de leeftijd van 67 jaar, een schenking bij overlijden van 3 maanden.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Hierover heeft men zelf afspraken gemaakt welke zijn  vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds.

Inloop

  • Bij NL-direct geldt een inlooptijd van 3 maanden. Dit betekent dat je een schenking kunt aanvragen nadat je minimaal 3 maanden deelneemt. Tijdens deze eerste 3 maanden schenk je ook nog niet mee aan eventuele zieken.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Hierover heeft men zelf afspraken gemaakt welke zijn  vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds.

Bijeenkomsten

  • Bij NL-direct heb je geen verplichte ledenvergaderingen of andere bijeenkomsten
  • Bij Regionale Fondsen ben je verplicht om jaarlijks deel te nemen aan ledenvergaderingen en/of andere bijeenkomsten.

Controle bij ziekte

  • Bij NL-direct vindt controle en begeleiding plaats door een gecertificeerde Arbodienst.
  • Bij Regionale Fondsen vindt controle plaats op basis van sociale controle door het bestuur en/of de leden.

Uitloop

  • Bij NL-direct geldt een uitlooptijd van 6 maanden. Dit betekent dat je, na opzegging maximaal 6 maanden blijft meeschenken aan bestaande zieke(n).
  • Bij Regionale Fondsen geldt een uitlooptijd van 23 maanden. Dit betekent dat je, na opzegging maximaal 23 maanden blijft meeschenken aan bestaande zieke(n).

Schenkbedrag

Ja, als deelnemer kun je 2x per jaar (1 januari en 1 juli) het schenkbedrag aanpassen voor een periode van minimaal 6 maanden.

Hiervoor dien je vóóraf in respectievelijk de maand november of mei de volgende gegevens te mailen naar administratie@voorzieningenfonds.nl

  1. Het gewenste schenkbedrag (€ 1.500 / € 2.000 / € 2.500 / € 3.000).
  2. Een schriftelijke verklaring van jezelf dat je op het moment van aanvraag 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht in de komende 6 maanden als gevolg van een reeds gediagnostiseerde ziekte of aandoening arbeidsongeschikt te worden.

Hiervoor dien je vóóraf in respectievelijk de maand november of mei de volgende gegevens te mailen naar administratie@voorzieningenfonds.nl

  1. Het gewenste schenkbedrag (€ 1.500 / € 2.000 / € 2.500 / € 3.000).
  2. De IB-aangifte van het voorafgaande jaar (volledig o.b.v. jouw eigen bedrijf) of een verklaring van jouw accountant/administratiekantoor.
  3. Een schriftelijke verklaring van jezelf dat je op het moment van aanvraag 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht in de komende 6 maanden als gevolg van een reeds gediagnostiseerde ziekte of aandoening arbeidsongeschikt te worden.

Dan kan jouw accountant/administratiekantoor schriftelijk of per e-mail verklaren dat het gewenste schenkbedrag passend (niet bovenmatig) is t.o.v. de huidige inkomsten uit jouw eigen bedrijf.

Jouw accountant/administratiekantoor kan schriftelijk of per e-mail verklaren dat het gewenste schenkbedrag passend (niet bovenmatig) is t.o.v. de huidige inkomsten uit jouw eigen bedrijf. Dit kan jouw accountant/administratiekantoor rechtstreeks mailen naar administratie@voorzieningenfonds.nl o.v.v. jouw lidnummer.

Hiervoor dien je vóóraf in respectievelijk de maand november of mei de volgende gegevens te mailen naar administratie@voorzieningenfonds.nl

  1. Het gewenste schenkbedrag (€ 1.000 / € 1.500 / € 2.000 / € 2.500).

I.v.m. de geldigheidsduur van de arbeidsgeschikt-verklaring.

Dit is het bedrag dat jij netto ontvangt als je ziek bent. Het schenkbedrag kies je bij aanvang.

Nee. Je mag geen hoger bedrag kiezen dan dat je verdient. Het VoorzieningenFonds Administratiekantoor controleert, op het moment dat je ziek bent, middels de IB-aangifte van het voorgaande jaar of een accountantsverklaring of het gekozen schenkingsbedrag in overeenstemming is met het inkomen. Iemand die maandelijks nog geen € 1.000,- verdient, kan geen schenking van € 2.500,- ontvangen bij ziekte.

Je kunt bij aanvang kiezen uit de volgende netto schenkingsbedragen.

Inleg

Dit is het maandelijkse bedrag wat jij spaart op jouw eigen VoorzieningenFondsrekening. Als een ander uit jouw groep ziek is schenk je hiervan maandelijks een klein bedrag. Dit spaargeld wordt dus niet gebruikt voor als je zelf ziek bent. Je kunt namelijk niet aan jezelf schenken.

 

De hoogte van de inleg is afhankelijk van het door jou gekozen schenkbedrag. In het volgende schema zie je de keuzemogelijkheden.

 

Buffer

Elke deelnemer spaart de maandelijkse inleg op zijn/haar eigen VoorzieningenFondsrekening. Wanneer niemand binnen je eigen vereniging ziek wordt, loopt het saldo op je eigen VoorzieningenFondsrekening op. Het maximale saldo (buffer) is 36 keer de gekozen inleg per maand exclusief kosten. Als het maximale saldo bereikt is dan, wordt de incasso van de inleg automatisch gestaakt. Dan worden alleen nog de maandelijkse bank- en administratiekosten geïncasseerd. Indien het saldo onder de buffer komt vanwege een schenking, wordt de incasso van de inleg automatisch weer geactiveerd.

De maximale buffer is 36 keer de gekozen inleg (spaarbedrag) per maand.

Als het maximale saldo bereikt is dan wordt de incasso van de inleg automatisch gestaakt en worden alleen de maandelijkse kosten nog geïncasseerd.

Kosten

- Inschrijfkosten Eenmalig € 395,- excl. btw
- Administratiekosten/Contributie Maandelijks € 10,-
- Bankkosten Maandelijks € 9,50

 

  • Bij NL-direct ontvang je direct na inschrijving een betaallink per e-mail.
  • Bij Regionale Fondsen ontvang je de factuur Nadat je geaccepteerd bent door dit Fonds.

De maandelijkse administratiekosten/contributie zijn € 10,- per maand. Daarnaast bedragen de bankkosten/E-Wallet € 9,50 per maand. Deze kosten worden tegelijkertijd met de inleg geïncasseerd door het VoorzieningenFonds Administratiekantoor.

Dit zou kunnen bij een Regionaal Fonds, omdat zij als vereniging gezamenlijk hebben besloten om maandelijks een iets hoger bedrag voor de vereniging te ontvangen.

- Van NL-direct naar een Regionaal Fonds € 0,00
- Van een Regionaal Fonds naar NL-direct € 225,- incl. btw
- Van een Regionaal Fonds naar een ander Regionaal Fonds € 225,- incl. btw

 

  • Eerste Fonds      Eenmalig € 477,95 incl. btw) 
  • Tweede Fonds   Eenmalig € 370,- incl. btw

Voorwaarden om deel te nemen

  • Je moet als zelfstandig ondernemer ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en je hebt een inkomen uit jouw eigen onderneming.
  • Je bent niet ziek bij toetreding en verwacht dit niet binnen 6 maanden te worden.
  • Je bent in het bezit van een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart.
  • Instappen kan tot en met 65 jaar.

Deelnemen

Als je interesse hebt kun je de informatiefilm op de website bekijken.

Ga naar de website en klik op DEELNEMEN. Vul het inschrijfformulier in. Als je aan alle voorwaarden om deel te nemen voldoet, dan kun je direct deelnemen aan het VoorzieningenFonds NL-direct.

Maak je de keuze om voorgesteld te worden bij een Regionaal Fonds, geef dan aan welk Fonds jouw voorkeur heeft. Wij gaan jou voorstellen en verwachten jou binnen 3 tot 30 dagen te kunnen berichten of je door de groep geaccepteerd bent.

Mocht er momenteel geen plek voor jou beschikbaar zijn binnen het door jou gekozen Fonds, dan kun je je eerst inschrijven bij het VoorzieningenFonds NL-direct en daarna kosteloos overstappen.

Kijk eerst ook nog even bij de verschillen tussen NL-direct en Regionale Fondsen.
 

 

  • Bij NL-direct niet. Als je aan alle voorwaarden om deel te nemen voldoet, dan kun je direct deelnemen aan het VoorzieningenFonds NL-direct. Bij NL-direct bestaat geen vetorecht.
  • Bij een Regionaal Fonds wel. Ook al voldoe je aan alle voorwaarden om deel te nemen, dan is het mogelijk dat je niet geaccepteerd door de leden van het door jou gekozen Regionale Fonds. Bestaande leden hebben namelijk een vetorecht, dit kunnen ze gebruiken om nieuwe leden te weigeren voor toetreding in hun bestaande regionale Vereniging. Bijvoorbeeld als, bestaande leden vinden dat een nieuw lid te ver weg woont of als er een onoplosbaar zakelijk geschil is

Als starters kun je direct deelnemen met het schenkbedrag van € 1.000,-. Wil je een hoger bedrag dan kan jouw accountant/administratiekantoor schriftelijk verklaren dat een hoger schenkbedrag gerechtvaardigd is (dus niet bovenmatig t.o.v. de huidige inkomsten uit jouw eigen bedrijf).

Er is geen medische keuring nodig maar je verklaart bij toetreding dat je niet ziek bent en verwacht dit niet binnen 6 maanden te worden.

  • Bij NL-direct kun je meedoen zolang je een passend inkomen ( minimaal € 1.000,- p/mnd) uit jouw eigen bedrijf ontvangt. Dit is niet leeftijdsgebonden.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Als men hierover zelf afspraken heeft gemaakt dan zijn deze vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds.

 

 

Wachttijden en Uitsluitingen

De wachttijd is 1 maand.

  • Bij NL-direct geldt een inlooptijd van 3 maanden. Dit betekent dat je een schenking kunt aanvragen nadat je minimaal 3 maanden deelneemt. Tijdens deze eerste 3 maanden schenk je ook nog niet mee aan eventuele zieken.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Hierover heeft men zelf afspraken gemaakt welke zijn vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds. De meeste Regionale Fondsen hanteren 3 maanden.

  • Bij NL-direct gelden de volgende uitsluitingen;
    1) Als je in de eerste 6 maanden na start deelname, als gevolg van een reeds bestaande ziekte of aandoening arbeidsongeschikt wordt, bestaat er geen recht op een schenking.
    2) Als je in de eerste 12 maanden, na start deelname, als gevolg van psychische klachten, een burnout of vergelijkbare aandoening arbeidsongeschikt wordt, dan bestaat er geen recht op een schenking. Na 12 maanden vervalt deze uitsluiting automatisch.
  • Bij Regionale Fondsen verschilt dit per Fonds. Als men hierover zelf afspraken heeft gemaakt dan zijn deze vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement van het betreffende Fonds.

VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet)

Het VoorzieningenFonds werkt met een speciaal voor het VoorzieningenFonds ontwikkeld betaalsysteem via de E-Wallets van Intersolve E-Walletservice. Een E-Wallet is een elektronische portemonnee welke gekoppeld wordt aan jouw eigen privé betaalrekening. Intersolve heeft een bankvergunning en staat onder toezicht bij De Nederlandsche Bank.

Het gaat hier over geld dat wordt gestort op een stichting derdengeldrekening van Intersolve bij o.a. ING, ABN of Rabobank. Stel dat Intersolve failliet gaat, dan staat jouw geld veilig op de derdenrekening (net zoals bij een notaris). Je ontvangt vooraf de algemene voorwaarden van Intersolve.

Jij ontvangt van het VoorzieningenFonds een machtigingsformulier. Dit mail je ondertekend terug, hiermee wordt de E-Wallet voor jou aangevraagd. Hierna moet je in de bankomgeving jouw geldige legitimatiebewijs en het bankafschrift van de tegenrekening uploaden.

Een bankinstelling (Intersolve) heeft deze gegevens nodig ter verificatie van de identiteit. Zij hebben hiervoor de volgende gegevens nodig: een herkenbare foto van jouw gezicht en jouw ID-nummer.
Deze persoonsgegevens mag het VoorzieningenFonds niet verwerken.

Dit is, ter verificatie dat jij het echt zelf bent en ter vastlegging van de tegenrekening.

Dit is een particuliere betaalrekening op jouw naam. Vanaf dit IBAN worden maandelijks de inleg, administratiekosten/contributie en E-Walletkosten ineens geïncasseerd. Tevens worden hierop schenkingen bij ziekte en eventuele restituties gestort. De rekening waarvan wordt geïncasseerd is dus dezelfde als waarop uitbetalingen plaatsvinden. De tegenrekening moet een particuliere betaalrekening zijn met jou als rekeninghouder. Het mag wel een en/of rekening zijn, maar geen zakelijke rekening.

Omdat schenkingen plaatsvinden in de privésfeer. Er wordt immers gebruik gemaakt van de particuliere schenkingsvrijstelling waarbij de ene privépersoon een schenking verricht aan een andere privépersoon. De E-Wallet komt ook op jouw privénaam te staan.

Ja, dat kan. Je moet dan wel opnieuw jouw ID uploaden en bankafschrift van jouw nieuwe tegenrekening.

Nee, het geld blijft van jou! Het blijft op jouw eigen VoorzieningenFondsrekening (E-Wallet) staan.

Nee, zolang jij deelneemt aan het VoorzieningenFonds ga je ermee akkoord dat je zelf geen bedragen opneemt van jouw eigen VoorzieningenFondsrekening.

Ja, als je stopt met deelnemen aan het VoorzieningenFonds krijg je, nadat alle financiële verplichtingen zijn voldaan, de beschikking over het totale saldo van je VoorzieningenFondsrekening.

Via de website van het VoorzieningenFonds, log je in op een speciaal beveiligde website waar je het saldo kunt inzien en tevens alle bij- en afschrijvingen.

Via de website van het VoorzieningenFonds, log je in op een speciaal beveiligde website waar je de jaaropgave kunt downloaden.

Aanbrengvergoeding

Als deelnemer van een VoorzieningenFonds ontvang je een kortingscode die je kunt weggeven aan potentiële deelnemers. Deze kortingscode geeft de nieuwe deelnemer recht op 20% korting op de inschrijfkosten. Dit geldt uitsluitend als de nieuwe deelnemer zichzelf inschrijft op de website en hier jouw code invult. Automatisch ontvang jij dan een aanbrengvergoeding van € 100,-. Hoe meer deelnemers jouw kortingscode gebruiken, hoe meer aanbrengvergoeding jij ontvangt.

Jouw persoonlijke kortingscode ontvang je per e-mail van het VoorzieningenFonds. Dezelfde kortingscode kun je aan meerdere bekenden doorgeven.

Deze ontvang jij zodra een nieuwe deelnemer gebruik gemaakt heeft van jouw kortingscode en de factuur voor de eenmalige inschrijfkosten heeft voldaan. Het VoorzieningenFonds maakt dan automatisch € 100,- over op jouw  privérekening, die bij het VoorzieningenFonds bekend is.

Deelnemers van een VoorzieningenFonds ontvangen een kortingscode die men kan weggeven aan potentiële deelnemers. Deze kortingscode geeft de nieuwe deelnemer recht op 20% korting op de inschrijfkosten. Dit geldt uitsluitend als de nieuwe deelnemer zichzelf inschrijft op de website en deze kortingscode invult.

Ziek- en Betermelden / Controle

  • Bij NL-direct meld je je binnen 14 dagen ziek, als je verwacht langer dan 1 maand ziek te zijn. Dit doe je  via jouw persoonlijke Login op www.NL-direct.nl.
  • Bij Regionale Fondsen meld je je binnen 48 uur ziek bij jouw bestuur. Het Bestuur geeft de ziekmelding door aan het VoorzieningenFonds Administratiekantoor.

  • Bij NL-direct is de wachttijd 1 maand. Als je net gestart bent, moet je wel rekeninghouden met de inlooptijd.
  • Bij Regionale Fondsen is de wachttijd 1 maand. Tenzij hier door een Fonds afwijkende afspraken over zijn gemaakt. Dit is dan vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement.

 

  • Bij NL-direct neemt de Arbodienst contact met jou op om gezamenlijk te bepalen of en voor welk percentage jij een schenking gaat ontvangen.
  • Bij Regionale Fondsen bepaal je zelf het ziektepercentage (tussen de 20% en 100%). Regionale Fondsen werken op basis van vertrouwen en sociale controle (de leden kennen elkaar).

  • Bij NL-direct vindt altijd aan het begin van de ziekte controle plaats door de Arbodienst. Verdere controle en begeleiding door de Arbodienst is afhankelijk van het ziekteverloop.
  • Bij Regionale Fondsen vindt controle plaats op basis van sociale controle door het bestuur en/of de leden. Tevens wordt hier verwacht dat je zelf de groep op de hoogte houdt van jouw ziekteverloop.

 

  • Bij NL-direct meld je je per omgaande (gedeeltelijk) beter. Dit doe je via jouw persoonlijke Login op www.NL-direct.nl.
  • Bij Regionale Fondsen meld je je per omgaande (gedeeltelijk) beter bij jouw bestuur. Het Bestuur geeft de betermelding door aan het VoorzieningenFonds Administratiekantoor.

 

Bij zwangerschap kun je geen schenking ontvangen. Je kunt wel gebruik maken van de wettelijke vangnetregeling (ZEZ). Bij complicaties door de zwangerschap waardoor je langer niet kunt werken, is het wel mogelijk om een verzoek tot schenking te doen.

  • Bij NL-direct. Na goedkeuring van de Arbodienst zal de schenking na een wachttijd van 1 maand ingaan en geschieden tot maximaal 6 weken voor de uitgerekende datum. Ben je 10 weken na de bevalling nog steeds ziek en niet in staat om jouw beroep weer te gaan uitoefenen dan kun je opnieuw een verzoek tot schenking indienen. Opnieuw zal dan de wachttijd van 1 maand gelden.
  • Bij Regionale Fondsen. De schenking zal dan na een wachttijd van 1 maand ingaan en geschieden tot maximaal 6 weken voor de uitgerekende datum. Ben je 10 weken na de bevalling nog steeds ziek en niet in staat om jouw beroep weer te gaan uitoefenen dan kun je opnieuw een verzoek tot schenking indienen bij jouw VoorzieningenFonds. Opnieuw zal dan de wachttijd van 1 maand gelden.

Mocht er vermoeden zijn van onterecht gebruik maken van het VoorzieningenFonds, dan heeft de groep/het Fonds de mogelijkheid het lid te royeren, uiteraard na hoor en wederhoor.

Schenking ontvangen

Een schenking ontvang je altijd maandelijks achteraf, vóór de 10e van de daaropvolgende maand.

Na de voor jou geldende wachttijd ontvang je de eerste schenking. Een voorbeeld:
- Jouw eerste ziekte dag is 16 maart (wachttijd 1 maand)
- Recht op schenking vanaf 16 april
- De eerste schenkingsperiode  is dan van 16 t/m 30 april (15 dagen)
- De schenking (15 dagen) wordt uitbetaald voor 10 mei.

Ben je daarna nog ziek, dan ontvang je vanaf 10 juni maandelijks een volledige maand schenking.

 

De ontvangen schenking is netto, je hoeft hierover geen belasting te betalen. Met het ontvangen van kleine privébedragen blijf je namelijk onder de wettelijke schenkingsvrijstelling en hoef je niets aan te geven bij de belastingdienst.

Je kunt bijvoorbeeld elk jaar wel een keer ziek zijn en een schenking ontvangen. Je kunt dus vaker een schenking ontvangen en gewoon jaren mee blijven doen.

Ben je langdurig ziek dan is de maximale schenkingsduur 24 maanden aaneengesloten, met een wachttijd van 1 maand (dus 23 maanden schenking).

  • Bij NL-direct. Als jij komt te overlijden kan een van jouw wettelijke erfgenamen een verzoek indienen, bij het VoorzieningenFonds Administratiekantoor,  om een schenking van 3 maanden ineens te ontvangen.
  • Bij Regionale Fondsen. Als jij komt te overlijden kan een van jouw wettelijke erfgenamen een verzoek indienen bij het Bestuur, om een schenking van 3 maanden ineens te ontvangen. Tenzij hier andere afspraken over gemaakt zijn, welke zijn vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement.

  • Bij NL-direct wordt per zieke geschonken, door wisselende groepen van 50 deelnemers. Hierdoor is er voldoende buffer om volledig te kunnen schenken.
  • Bij Regionale Fondsen wordt naar rato geschonken als er onvoldoende buffer is. Daarom is het van belang dat de groep zo snel mogelijke doorgroeit tot 40 a 50 deelnemers.

Via de E-Wallet inzage zie je welk bedrag en van welke deelnemers jij een schenking hebt ontvangen. Hier kun je ook een overzicht downloaden, mocht de belastingdienst daar om vragen.

Schenking doen

Als een deelnemer ziek wordt hoef je zelf niets te doen. Het VoorzieningenFonds Administratiekantoor regelt en verzorgt alle schenkingen.

Het bedrag is afhankelijk van jouw inleg, de inlegbedragen van alle deelnemers en de gekozen schenkingsbedragen. De berekeningsformule is: Het bedrag van de te ontvangen schenking per maand, gedeeld door het totaal van de inleg van alle schenkers per maand. De uitkomst hiervan, keer de gekozen inleg per schenker per maand.

De door jou te betalen schenking kan nooit hoger zijn dan het saldo op jouw E-Wallet. Een negatief saldo op jouw E-Wallet is daarom niet mogelijk.

Als er een tekort is aan schenkingssaldo bij jou (of een van de andere schenkers), terwijl er geen sprake is van wanbetaling, dan wordt dit tekort naar rato verdeeld over de overige schenkers.

  • Bij NL-direct zie je via de E-Wallet inzage welk bedrag, aan welke zieke deelnemer, jij hebt geschonken en van welke deelnemers jij een schenking hebt ontvangen. Je wordt hierover niet vooraf geïnformeerd.
  • Bij Regionale Fondsen zie je via de E-Wallet inzage welk bedrag, aan welke zieke deelnemer, jij hebt geschonken en van welke deelnemers jij een schenking hebt ontvangen. Je wordt hierover vooraf geïnformeerd door het bestuur van jouw Fonds.

 

Via de E-Wallet inzage zie je welk bedrag, aan welke zieke deelnemer, jij hebt geschonken.

Tijdelijk verblijf in het buitenland

  • Bij NL-direct. Als het een verblijf van maximaal 12 maanden is en je blijft gewoon belastingaangifte in Nederland doen, je houdt een Nederlands IBAN en je blijft telefonisch en per e-mail bereikbaar dan kun je ‘slapend’ lid blijven van het VoorzieningenFonds NL-direct (zie artikel 15 van de Algemene voorwaarden NL-direct).
  • Bij Regionale Fondsen. Als het een verblijf van maximaal 12 maanden is, je blijft gewoon belastingaangifte in Nederland doen, je houdt een Nederlands IBAN en je blijft telefonisch en per e-mail bereikbaar dan kun je lid blijven van jouw Vereniging. Het kan wel zijn dat jouw Vereniging hierover bijzondere afspraken heeft gemaakt in het Huishoudelijk Reglement.

Stoppen

Elke deelnemer kan maandelijks stoppen met een opzegtermijn van de lopende maand plus 1 volle kalendermaand. Je verbindt je bij aanvang voor een deelname van minimaal 1 jaar. Voor iedereen die een schenking heeft ontvangen geldt een deelname van minimaal 2 jaar.

  • Bij NL-direct. Als er op het moment dat jij opzegt zieken in jouw groep zijn, dan blijf je hieraan meeschenken tot datum herstel met een maximum van 6 maanden.
  • Bij Regionale Fondsen. Als er op het moment dat jij opzegt zieken in jouw groep zijn, dan blijf je hieraan meeschenken tot datum herstel met een maximum van 23 maanden.

Als je stopt met deelnemen aan het VoorzieningenFonds wordt het saldo, nadat alle financiële verplichtingen zijn voldaan, teruggestort op de tegenrekening en vervalt de E-Wallet.

Juridisch

  • NL-direct is juridisch gezien een stichting met een bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester) bestaande uit vertegenwoordigers van het VoorzieningenFonds Beheer en heeft statuten en algemene voorwaarden. NL-direct is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en voldoet aan de WBTR.
  • Elk Regionaal VoorzieningenFonds is juridisch gezien een informele vereniging met een eigen bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester), statuten en een reglement. Elke informele vereniging wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en wordt zonder tussenkomst van een notaris opgericht. De statuten staan vast maar elke vereniging kan afwijkende afspraken vastleggen in een eigen reglement. De leden van elke vereniging komen minimaal één keer per jaar samen voor een algemene ledenvergadering.

Nee, een Regionaal Fonds is een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid zonder onderneming en staat als zodanig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor geldt geen registratieplicht.

Over UBO
In het kader van de anti-witwasrichtlijnen moeten de EU-lidstaten een UBO-register instellen. In dat register worden van juridische entiteiten als vennootschappen, stichtingen en trusts de ‘uiteindelijk begunstigden’ (ultimate beneficial owners, UBO’s) vastgelegd.

Het doel van het UBO-register is het bestrijden van witwaspraktijken, terrorismefinanciering en fraude, door transparant te maken wie de UBO van een bedrijf is. Het UBO-register maakt deel uit van het Handelsregister met de Kamer van Koophandel (KvK) als beheerder.

 

Ja. De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) is per 1 juli 2021 in werking getreden en geldt ook voor bestuurders van een informele vereniging. Het is belangrijk dat een bestuurslid van deze wet kennis neemt.

Als de Vereniging werkt met de E-Wallet (het speciale betaalsysteem voor het VoorzieningenFonds) voldoet  het bestuur hiermee aan de WBTR.

Fiscaal

Je krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat je ermee doet. Iedereen mag jou per jaar maximaal € 2.658,- (2024) belastingvrij schenken. Je hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.

De maandelijkse inleg is spaargeld en daarover is nooit btw verschuldigd. De maandelijkse administratiekosten/contributie van € 10,- is eveneens vrij van btw. De eenmalige kosten van € 477,95 zijn inclusief btw.

Nee, diegene die schenkingen doet hoeft hierover nooit belasting te betalen.

Nee, in principe niet. Per jaar mag je namelijk per persoon maximaal € 2.658,- (2024) belastingvrij van iemand ontvangen.

De maandelijkse inleg die je naar je eigen VoorzieningenFondsrekening overmaakt, is onderdeel van je privé vermogen. De inleg is niet zakelijk, dus niet aftrekbaar. Het saldo van je VoorzieningenFondsrekening valt in Box 3. Voor de duidelijkheid: de gedane schenkingen zijn privé en dus geen bedrijfskosten, ontvangen schenkingen zijn geen bedrijfsopbrengsten.

Nadat je een heel kalenderjaar, met gebruik van de E-Wallet, hebt deelgenomen aan het VoorzieningenFonds kun je via de E-Wallet inzage een jaaroverzicht downloaden.

Voor de Belastingdienst tellen samenwonenden en gehuwden (fiscaal partners) als één schenker. Zij mogen samen maximaal € 2.658,- (2024) per jaar belastingvrij schenken aan iemand zonder dat de ontvanger hierover belasting hoeft te betalen. Over het bedrag boven die € 2.658,- moet de ontvanger 30% (2024) schenkbelasting betalen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Het VoorzieningenFonds geen verzekering. Het is een schenkkring voor en door ondernemers die onderling hebben afgesproken om elkaar bij arbeidsongeschiktheid een inkomen te schenken. Het VoorzieningenFonds is en blijft betaalbaar en kent geen opslagen. De inleg bij het VoorzieningenFonds is van jou. Als je stopt met deelname aan het VoorzieningenFonds krijg je, nadat alle financiële verplichtingen zijn voldaan, het totale saldo van je VoorzieningenFondsrekening teruggestort.

Ja dat kan zeker. Het VoorzieningenFonds voor de eerste 2 jaar ziekte/arbeidsongeschiktheid met daarnaast een AOV met een wachttijd van 2 jaar is een perfecte combinatie. Dit zal een enorme besparing opleveren ten opzichte van een AOV met een wachttijd van 1 maand.

Verplichte AOV voor ZZP’ers (2027-2029)

De overheid is al vanaf 2019 bezig met een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen. De invoering stuit echter op zoveel problemen vooral bij het UWV (zij geven zelf aan dit momenteel niet aan te kunnen). De Belastingdienst verwacht dat (mocht het doorgaan) de verplichte AOV pas tussen 2027 en 2029 kan ingaan. Veel partijen verwachten dat de verplichte AOV er helemaal niet komt.

Mocht de verplichte AOV er daadwerkelijk komen, dan zal dit perfect te combineren zijn met het VoorzieningenFonds.

 

VoorzieningenFonds Plus 3 jaar (VF+3)

Uitsluitend voor deelnemers aan een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct.

Een extra VoorzieningenFonds om 3 jaar langer een schenking te ontvangen. Dus totaal 5 jaar schenking.

VF+3 jaar is een apart landelijk VoorzieningenFonds waaraan je deelneemt naast een Regionaal VoorzieningenFonds of het landelijke VoorzieningenFonds NL-direct. Het schenkbedrag is gelijk aan het schenkbedrag van het 1e VoorzieningenFonds, maar minimaal € 1.000,-. Jij krijgt een tweede eigen VoorzieningenFondsrekening waarop jij spaart, speciaal voor VF+3 jaar. Als jij 2 jaar aaneengesloten een schenking hebt ontvangen, krijg je automatisch 3 jaar lang  een aanvullende schenking uit VF+3 jaar. Ben je langdurig ziek, dan is de maximale schenkingsduur dus 5 jaar (minus 1 maand wachttijd). Deelnemen aan een schenkkring kan zolang je ondernemer bent.

Je hebt een inkomen uit jouw eigen bedrijf, je bent niet ziek bij toetreding tot het VoorzieningenFonds en  instappen kan tot en met 65 jaar.

  • Inschrijfkosten               Eenmalig      € 395,- excl. btw
  • Administratiekosten      Maandelijks   €     8,50
  • Bankkosten                   Maandelijks   €   11,00

    Naast de kosten spaar je maandelijks de gekozen inleg op je eigen VoorzieningenFondsrekening.Je spaart binnen jouw schenkkring nooit meer dan de maximale buffer.

Elke deelnemer kan maandelijks stoppen met een opzegtermijn van de lopende maand plus 1 volle kalendermaand. Je verbindt je bij aanvang voor een deelname van minimaal 1 jaar.

Als er op het moment dat jij opzegt zieken in jouw groep zijn, dan blijf je hieraan meeschenken tot datum herstel met een maximum van 6 maanden.

Als je stopt met deelnemen aan het VoorzieningenFonds wordt het saldo, nadat alle financiële verplichtingen zijn voldaan, teruggestort op de tegenrekening en vervalt de E-Wallet.

Als je langer dan 23 maanden een schenking hebt ontvangen uit jouw 1e VoorzieningenFonds, dan zal aansluitend de schenking ingaan bij VF+3 jaar. De Arbodienst zal van tevoren contact met jou opnemen.

VoorzieningenFonds

Welbergweg 55
7556 PE, Hengelo
074 - 3 777 001 administratie@voorzieningenfonds.nl
  Contact Privacyverklaring Disclaimer Leden aan het woord

Social Media